Ik keek mee met een klant via Zoom. We zouden samen even iets opzoeken. Hij deelt zijn scherm. En ik… staar.
Niet naar het document waar we in moeten zijn. Maar naar zijn desktop.
De maand september is bijna voorbij. Veel ondernemers die ik deze maand sprak hoor ik over dat ze een soort inhaalslag probeerden te maken. Alsof ze de vakantie-uren wilden inhalen…
Als ondernemer ben je je eigen baas en dat betekent dat je zélf je agenda in kunt delen. Wat ik vaak om me heen zie is dat niet de ondernemer de agenda bepaalt, maar de VA of de klanten of de potentiële klanten.
Wat ik heel belangrijk vind in mijn leven is om niets te doen wat ik niet leuk vind. Je kunt ‘stomme dingen’ niet altijd ontlopen, maar ik doe gierend mijn best. Dat zie ik ook bij mijn klanten.
Veel ondernemers die ik spreek houden niet echt een lijstje bij met daarop hun prospects, hun potentiële klanten. Soms omdat ze het nut er niet van inzien, soms omdat het lijstje wel bestaat, maar verspreid is over meerdere lijstjes.
Iedere ondernemer heeft ‘rode vlaggen’. Van die dingen waar je niet tegen kunt. Waar je boos om wordt als iemand dat doet. Zelf ben ik nogal gevoelig voor mensen die te laat zijn of hun deadline niet halen.
Omdat het belangrijk is dat de structuur in je agenda past bij wie je bent en hoe jij het liefste werkt, is het goed om stil te staan bij hoe jij je agenda ingedeeld wilt hebben.
Begin augustus 2021 werd ik geïnterviewd door het AD over werk vinden met een ‘apart’ uiterlijk. Hier vind je een deel van het artikel dat hieruit voortkwam.
Veel ondernemers die ik spreek houden niet van sales & marketing. Ze vinden dat niet het leukste onderdeel van ondernemen. Terwijl ze wel graag meer mensen helpen met dat wat ze doen.