De Amerikanen zeggen het mooi: Hire slow and fire fast. Ga je zelf op zoek naar een Virtuele Assistent: neem de tijd! (Dit geldt ook voor het vinden van de ‘juiste’ brandingspecialist, webbouwer, fotograaf, accountant etc)
Hierbij een stappenplan wat ik je aanraad te volgen. Deze is gericht op het vinden van een VA:
- Stel een profiel op van wat voor soort mens je naast je in je bedrijf wilt.
- Noteer alle acties die je graag over de spreekwoordelijke schutting wilt gooien.
- Zorg dat je een budget berekening hebt gemaakt, want je wilt zeker weten dat je omzet genoeg hebt om met een VA te werken. (Natuurlijk mag je rekening houden met het feit dat, als je een fijne VA hebt, jij tijd over houdt om bijv. meer gesprekken te voeren. Waarmee je meer klanten ‘binnenhaalt’. Maar als je op dit moment nauwelijks jezelf een salaris kunt uitbetalen, is een VA geen goed idee)
- Als je een oproep doet, zeg dan niet dit: “Ik zoek iemand die me kan helpen in mijn bedrijf voor 3 uur per week”.
- Wees specifiek in wat voor persoonlijkheid je zoekt, welke werkzaamheden het zijn en laat de mensen die reageren alvast wat doen > zo krijg je beeld van hoe ze zijn.
- Laat ze bijvoorbeeld een videootje naar je sturen waarom ze reageren op je oproep. Je krijgt op die manier al letterlijk en figuurlijk een goed beeld van iemand.
- Spreek minimaal 4 mensen, stel uitgebreide vragen en ga dan pas beslissen met wie je gaat samenwerken.
- Ga een proefperiode aan van een maand.
- Teken niet meteen voor een pakket voor 3 maanden waar je tussentijds niet van af kunt.
- En onthou: hire slow en… fire fast.
- Werkt het toch niet goed? Afscheid nemen en opnieuw beginnen.
Geen zin in dit allemaal? Laat je matchen! Er zijn verschillende ondernemers/bureaus out there die dit aanbieden. Ze werken uiteraard op hun eigen manier en ook daar ‘moet’ je goed voelen welke matchingservice bij je past.
Neem ter inspiratie een kijkje op mijn pagina, dan krijg je alvast een beeld: https://mirasaia.nl/mira-matcht/