Klanten over 'voor en na' onze samenwerking

Neem gerust contact met iemand op om meer te weten te komen.

Evelien Merkus

Ik kan het niet allemaal in mijn eentje, teamwerk is belangrijk en maakt het werk leuker. Mira heeft bij mij die knop omgezet.

Evelien was lekker druk als duizendpoot (ook wel Virtuele Assistent) en had een lekker lopend bedrijf met diverse uiteenlopende klanten. En die groei bracht ook uitdagingen met zich mee. Het werk werd te veel, de taken stapelden zich op en ze voelde dat haar rol moest veranderen: “Bij twee van mijn klanten kon ik het niet meer alleen. Ik had meer support nodig. Mira liet zich in een gesprek ontvallen dat dit hét moment kon zijn om mijn rol opnieuw neer te zetten, door bijvoorbeeld door te groeien naar Online Business Manager (OBM).”

Deze opmerking zette Evelien aan het denken: “Ik besefte dat dit een ontwikkelmogelijkheid was. Niet meer alles zelf doen, maar leren managen en taken verdelen. Dat vergt natuurlijk een investering: in tijd, geld en energie. Je moet het ook durven om uren los te laten en door te geven aan iemand anders. Maar ik zag het traject met Mira ook als een opleiding in mezelf – en dat is altijd de moeite waard.”

“Soms zat Mira op de kleinste details. Dan vertelde ik iets terloops, en zij zoomde in op wat er écht achter mijn woorden zat. Dat voelde soms vertragend, maar het zorgde er ook voor dat ik dingen ontdekte die ik anders nooit had gezien. Mira’s aanpak was precies wat ik nodig had: scherp, adviserend en met oog voor detail.”

Na een half jaar sparren pakt Evelien haar werk anders aan en kreeg meer vertrouwen in haar rol als OBM of hoe ze het zelf noemt, praktisch sparringpartner: “Ik ben door dit traject gegroeid. Dat ik niet meer alles zelf hoef te doen, geeft ruimte om te focussen op wat ik leuk vind om te doen. 

Doen wat je leuk vindt is belangrijk, in alles. Zo heb ik inmiddels meerdere klanten waarbij ik dingen overlaat aan anderen. Ik kan het niet allemaal in mijn eentje, teamwerk is belangrijk en maakt het werk leuker. Mira heeft bij mij die knop omgezet. Bedankt!”

Sanne van Zoest

Ik kan dingen nu loslaten omdat ik weet dat ze goed geregeld zijn

Toen Sanne besloot zich volledig te richten op haar bedrijf Alles Lach, voelde dat als een grote stap. Het bood ruimte om te groeien, maar bracht ook uitdagingen met zich mee: “Ik had meer behoefte aan structuur en efficiëntie. Er waren tools waarvan ik wist dat ze me konden helpen, maar door het grote aanbod was het overweldigend om te kiezen. Ik kon wel wat hulp gebruiken.”

Omdat Sanne mij al een tijdje volgde op socials en dacht dat ik precies dat bood wat ze nodig had, planden we een gesprek in. Net als veel ondernemers vroeg Sanne zich vooraf af: Moet ik dit niet gewoon zelf kunnen? Daarnaast vond ze de investering fors.

“Toen Mira en ik eenmaal in gesprek waren, merkte ik al snel hoeveel het oplevert om iemand naast je te hebben die met je meedenkt. Mira gaf me deadlines, praktische handvatten en de structuur die ik nodig had. Dat maakte het verschil.”

In drie maanden tijd werkten we samen aan het ondernemersfundament van Sanne’s bedrijf. Haar focus lag op overzicht, efficiënt werken en slimmer gebruik maken van tools.

“Een van de eerste dingen die Mira me liet doen, was werken met Asana. Dat gaf me niet alleen meer regelmaat, maar ook een plek waar ik al mijn ‘losse flodders’ kwijt kon. Alles kreeg een structuur. Dat gaf rust.”

Daarnaast zetten we in op een aantal concrete verbeteringen:

  • Social media: Met de inplantool Publer kreeg Sanne een ritme in haar posts. “Ik hoef nu niet meer last-minute iets te bedenken, maar heb een overzichtelijke planning.”
  • Facturatie: In plaats van losse Excel-sheets, gebruikt Sanne nu een boekhoudsysteem: “Het scheelt me zoveel tijd en frustratie.”
  • Nieuwsbrief: Samen bliezen we nieuw leven in haar nieuwsbrief, waardoor ze weer actief contact houdt met haar klanten.
  • Website: Sanne is intussen klaar met haar nieuwe website die beter aansluit bij haar bedrijf.


Sanne kijkt tevreden terug op de samenwerking: “Na nog geen drie maanden heb ik meer overzicht en rust in mijn werk. Ik kan dingen loslaten omdat ik weet dat ze goed geregeld zijn. Dat voelt zoveel fijner dan constant achter de feiten aanlopen.”

Ze benadrukt dat het niet alleen om de tools gaat, maar vooral om het samen sparren: “Mira dacht écht met me mee en wist precies waar ik tegenaan liep, ze hielp me echt vooruit.”

Jacqueline van ’t Spijker &
Loes Everts

We hebben nu een stevige basis om verder te bouwen

Loes en Jacqueline, beiden ervaren ondernemers met een volle agenda en ieder hun eigen bedrijf, liepen tegen dezelfde uitdaging aan: te veel tijd kwijt zijn aan herhalende taken die energie vreten en weinig voldoening geven.

Ze wilden ruimte creëren voor hun gezamenlijke boek, maar struikelden over het gebrek aan structuur en digitale ondersteuning.

“We worstelden met overvolle agenda’s en wisten dat er iets moest veranderen,” vertelt Jacqueline. “Het was tijd om onze werkprocessen aan te pakken en hulp in te schakelen om efficiënter te werken.”

Via via kwamen Loes en Jacqueline bij Mira terecht. “Een goede verwijzing is goud waard,” zegt Jacqueline. “Want al tijdens onze eerste bijeenkomst voelde het goed. Mira stelde de juiste vragen en we hadden er vertrouwen in dat ze ons verder kon helpen.”

Het traject begon met een analyse van hun werkprocessen. Omdat Loes en Jacqueline geen gezamenlijk bedrijf hebben maar wel vaak samenwerken, was er geen kant-en-klare oplossing. Het was dus nodig met een gestructureerde aanpak en maatwerk bezig te gaan.

“Mira’s werkwijze was erg prettig,” vertelt Loes. “Ze leefde zich in, paste haar tempo aan en dacht mee over hoe dingen voor ons konden werken. Geen standaardoplossingen, maar precies wat we nodig hadden.”

Samen werkten we aan:

  • Structuur in werkprocessen: Minder tijd kwijt aan herhalende taken en meer overzicht in hun samenwerking.
  • Voorbereiding op een online leersysteem: Een stap richting digitale innovatie die ruimte creëert voor groei.
  • Koppeling aan een VA: Ik mocht hen matchen aan een Virtueel Assistent die perfect bij hen past en hen nu ondersteunt.

Na een paar maanden sparren en aanpakken hebben Loes en Jacqueline nu een stevige basis om verder te bouwen.

Jacqueline: “Onze werkprocessen zijn overzichtelijker en efficiënter en we hebben een VA die ons ondersteunt, zodat we ons kunnen richten op wat we écht belangrijk vinden.”

Loes: “Mira’s begeleiding heeft ons niet alleen geholpen om structuur aan te brengen, zodat we ruimte kunnen maken voor onze creatieve plannen. Ze denkt met je mee en levert oplossingen die bij je passen.”

Hessel Frings

De bemiddeling door Mira bij het vinden van een nieuwe VA heeft me zoveel tijd en moeite bespaard!

Toen de Virtuele Assistent van Hessel vanwege ziekte haar werkzaamheden moest stoppen, besloot hij haar taken tijdelijk zelf op te pakken. Dat hield ‘ie anderhalf jaar vol, maar het was verre van ideaal: “Het waren taken die ik niet leuk vond, waar ik niet goed in was, en waar ik simpelweg geen tijd voor had. Op een gegeven moment wist ik: ik moet weer een VA inschakelen.”

De gedachte om zelf meerdere gesprekken te voeren met potentiële VA’s, zag hij niet zitten. Daarnaast wilde hij zeker weten dat hij iemand vond die betrouwbaar was en goed werk levert. Dus ging hij op zoek naar een oplossing die me tijd en energie zou besparen.

Via via hoorde hij over mijn gratis matchingservice en besloot een kennismaking in te plannen. Hij vond het spannend dat hij de uitkomst niet kon voorspellen. Maar echte twijfels had hij niet, hij had gelukkig vertrouwen had in mijn aanpak.

Vooraf vulde hij het intakeformulier in, waarin hij zijn wensen en verwachtingen voor de VA duidelijk beschreef. Dit is altijd een enorme tijdsbesparing: hierdoor kon ik tijdens de kennismaking direct gericht doorvragen: “Het gesprek voelde informeel en prettig en ik had al snel het idee dat ze precies begreep wat ik zocht. Binnen korte tijd kwam Mira met een match. Ik plande snel een kennismaking met de VA in, en omdat ik precies wist wat ik wilde, waren we er snel uit. Een fijn extraatje was dat Mira aangaf dat er altijd een alternatief beschikbaar is, mocht de samenwerking niet goed uitpakken. Dat gaf me een gerust gevoel.”

De samenwerking met Hessel en zijn VA is inmiddels goed op gang. Ze heeft haar maandelijkse vaste taken, en dat heeft zijn bedrijf veel rust en structuur gebracht:

  • Social media op orde: Zijn kanalen worden nu consistent gevuld, waardoor de zichtbaarheid flink is toegenomen.
  • Achterstallig werk opgelost: Taken die hij had laten liggen, zijn opgeruimd en afgehandeld.
  • Proactieve ondersteuning: Zijn VA denkt mee, houdt overzicht en trekt aan zijn jasje als er input nodig is. Dat vindt Hessel niet alleen praktisch, maar ook motiverend.


“Het verschil is duidelijk: ik kan weer focussen op wat ik leuk vind en waar ik goed in ben, terwijl mijn VA zorgt dat alles op de achtergrond soepel loopt. De bemiddeling door Mira heeft me zoveel tijd en moeite bespaard. Het vinden van een VA die écht bij mij en mijn bedrijf past, had ik niet zo efficiënt zelf kunnen regelen.”

Roelinde Brons

We bepaalden stappen, stelden prioriteiten en werkten aan een helder plan.

Toen Roelinde bij mij kwam, liep haar bedrijf goed, maar voelde ze dat er meer structuur nodig was. Ze wilde overzicht:

  • Wat gaat goed?
  • Wat kan beter?
  • Waar liggen mijn krachten?
  • Wat kan ik nog meer uitbesteden?

Met andere woorden: het was tijd om haar ondernemersfundament opnieuw neer te zetten.

Ze vertelde me eerlijk dat ze twijfelde of ik wel bij haar paste. Ze had me in een paar podcasts gehoord en vond me daarin wat zacht en aarzelend overkomen. Toch besloot ze een kennismakingsgesprek in te plannen: “Ik geloof dat het resultaat belangrijker is dan of iemand 1000% mijn stijl is” zei ze. En gelukkig voor ons allebei besloot ze het een kans te geven.

We startten met de checklist van haar ondernemersfundament. Dat gaf haar direct inzicht in wat er speelde: “Het hielp me zien wat goed werkte en waar ik moest bijsturen.”

Daarna spraken we elkaar om de week. We bepaalden stappen, stelden prioriteiten en werkten aan een helder plan. Wat Roelinde vooral waardeerde, was dat ik niet op één ding focuste, zoals sales en marketing, maar het grotere plaatje bekeek. Alles kwam aan bod: van structuur en selfcare, tot support en systemen.

Na ons traject vertelde ze me wat het haar had opgeleverd: “Ik begrijp nu veel beter wat er speelt in mijn bedrijf. Daarnaast heb ik knopen doorgehakt over wat ik zelf wil blijven doen en wat ik wil loslaten. Ik weet nu dat ik op de goede weg zit, en dat vertrouwen heeft me een boost gegeven.”

Ik vond het geweldig om Roelinde te helpen de rust, structuur en richting te vinden die ze zocht. “Mira heeft me niet alleen praktische inzichten gegeven, maar ook vertrouwen en bemoediging. Mijn ondernemersfundament staat stevig, en ik kan nu verder bouwen aan mijn bedrijf met een helder plan en nieuwe energie.”

Praten met Mira voelt als een goed gesprek, maar altijd met inhoud. Ze werkt respectvol en met focus.

Alice’s bedrijf groeide hard, maar met een volle agenda en steeds meer taken op haar bord, werd het lastig om alles te managen: “Ik wist dat het anders kon, maar ik had simpelweg geen tijd om het aan te pakken.”

Een ondernemer die een traject bij mij had gevolgd, inspireerde haar om ook in actie te komen: “Die collega had met Mira gewerkt aan haar ondernemersfundament en daardoor meer vrije tijd gekregen. Ook is ze gaan samenwerken met een Virtuele Assistent (VA). Dat klonk als precies wat ik nodig had.”

Het traject voelde voor Alice als een combinatie van gezelligheid en resultaatgerichtheid. “Praten met Mira voelt als een goed gesprek, maar altijd met inhoud. Ze werkt respectvol en met focus.”

Samen gingen we aan de slag met de vijf pijlers van het ondernemersfundament.

Alice kreeg meer overzicht en structuur in haar werkprocessen en gaandeweg het traject heb ik haar aan een VA uit mijn match-team gematcht: “Die match is fantastisch, een hele fijne samenwerking!”

Door samen met Alice aan haar ondernemersfundament gewerkt te hebben, ziet ze veranderingen in haar werk en leven:

  • Meer rust: “Ik heb nu overzicht en veel meer vrije tijd. De weekenden doorwerken is een uitzondering geworden.”
  • Efficiëntie: “Ik rond mijn werk af met een tevreden gevoel en zonder constante stress.”
  • Continuïteit en voortgang: “Door structureel afspraken te plannen, blijf ik gefocust en schuif ik taken minder snel voor me uit.”

Wat Alice het meest waardeert, is mijn snelle en adequate ondersteuning: “Mira reageert snel, denkt mee en kan zich goed inleven. Tegelijkertijd weet ze van doorpakken, wat zorgt voor duidelijke voortgang.”

Nanko Meiborg

Ik kreeg handvatten om alles overzichtelijker te maken en processen soepeler te laten verlopen.

Toen Nanko’s bedrijf groeide, voelde dat in eerste instantie als een geweldige mijlpaal voor hem. Er waren meer workshops, nieuwe online trainingen en zijn actieve marketing zorgden voor veel werk. Maar het werd hem te veel: “Ik begon te verzuipen in mijn werk. Het werd een uitdaging om grip te houden op mijn bedrijf.”

Ik ontmoette hem op een kruispunt: hij moest werk afzeggen of zijn bedrijf efficiënter inrichten. Een gesprek met mij gaf hem nieuwe inzichten: “In plaats van meteen een Virtueel Assistent (VA) in te schakelen, stelde Mira voor om eerst mijn bedrijf te stroomlijnen. Zo zou ik meer rust krijgen en overzicht houden, en tegelijkertijd een betere basis creëren voor een toekomstige samenwerking met een VA.”

Tijdens het sparringpartnertraject werd er vrolijk door hem opgeruimd, gestructureerd en nog wat verder geautomatiseerd.

“Ik kreeg van Mira handvatten om alles overzichtelijker te maken en processen soepeler te laten verlopen. Ook pakte ik zelf stevig door. Mede door de handige projectmanagementtool Asana. Wat mij echt hielp, was de praktische aanpak van Mira. Ze gaf me waardevolle tips en hielp me met concrete oplossingen.”

Nanko heeft nu inzicht in zijn bedrijf: “Ik weet precies waar ik informatie over klanten of workshops kan vinden, zonder steeds te zoeken. Ook zijn mijn digitale bestanden geordend. Foto’s, bonnetjes, alles heeft een logische plek. Geen stress meer bij de kwartaalafsluiting.”

Last but not least heeft hij duidelijk welke taken prioriteit hebben en welke hij kan overdragen. Hij is intussen door mij gematcht aan een van de toppers uit mijn VA-team.

Eveline Roux

Heerlijk om dingen de hele dag te mogen inspreken/doormailen en er dan later over te sparren.

Eveline mailde me dat ze midden in een groeispurt zat met haar bedrijf, maar dat had ze niet direct in de gaten.

Ze kwam hiermee in een vervelende vicieuze cirkel terecht: meer tijd nodig hebben > langer doorwerken > vermoeider worden > minder tijd voor het gezin > minder leuke dingen doen > nog harder gaan werken enzovoort. Ze gaf tijdens ons gesprek eerlijk aan dat ze dikke vette weerstand voelde omdat ze dacht dat ze alles zelf moest doen. Ik kon haar goed uitleggen dat ik juist ben van het samendoen, het praktische, haar meenemen in het hoe. Ik zou haar niet na elke sessie achterlaten met een vat vol inspiratie en grote vraagtekens boven het hoofd.

“Ik besefte na het eerste gesprek met Mira dat ik dingen zelf deed die ik ook kon uitbesteden of die praktischer konden. Ik had er alleen geen zicht op hoe ik dat het best kon doen. Ik had een betrouwbare sparringpartner nodig. Iemand die vooral op praktisch niveau meedenkt. Ik had iemand nodig waarvan ik weet dat ze nuchter en realistisch is. Vooral niet iemand die mij een of andere vage magische formule belooft met als resultaat een omzet met zes nullen.”

Eveline gaf aan dat haar allerbelangrijkste doel was: tijd en aandacht voor gezin en familie. Voor haar bedrijf had ze er twee: tijd vrijmaken voor bedrijfsontwikkeling en een online programma ontwikkelen.

We gingen samen met de checklist voor haar ondernemersfundament aan de slag. Om haar gezinsdoel te bereiken, was het handig en belangrijk dat ze minder tijd kwijt zou zijn aan bijvoorbeeld live trainingen en coachsessies. Daar zou het ontwikkelen (en verkopen) van haar online programma heel erg bij helpen. Daar had ze op korte termijn tijd voor nodig, dus we startten met kijken naar de structuur van haar werkweek en maakten die passender/logischer, zodat ze aan de slag kon met het online programma.

“Het leuke was dat als ik iets deed wat niet handig was (iets wat mij onnodig veel tijd kostte), ik Mira dat in mijn hoofd bij wijze van spreken hoorde zeggen. Op een vriendelijke manier, dat wel. Want ze is altijd aardig en zegt de dingen weloverwogen en met respect. Ik kwam erachter dat als ik dan weerstand voelde, ik op de juiste weg was. Mira hielp mij naar de weerstand toe te bewegen en die om te zetten in iets positiefs, in plaats van ervan weg te gaan.”

Eveline had alle juiste systemen inmiddels op de juiste plek. We zagen daardoor ook dat ze al heel ver was met haar online programma, omdat ze eerder iets soortgelijks had ontwikkeld. Dat was ze alleen vergeten. Dus nu kon ze de puntjes op de i gaan zetten én intussen in haar zeer grote, besloten Facebook-groep gaan vertellen dat haar programma eraan kwam en zo al wat verkopen doen.

Na een aantal online sessies samen, met tussendoor heel gerichte opdrachten, is er bij Eveline een nieuw programma mét klanten gekomen. Ook heeft ze nu de benodigde rust en overzicht in haar bedrijf.

 “Het samenwerken heb ik ervaren als een feestje! Heerlijk om dingen de hele dag te mogen inspreken/doormailen en er dan later over te sparren. Ik heb ook zo vreselijk vaak met Mira gelachen.

Het heeft me bovendien nieuwe inzichten gegeven, zoals bijvoorbeeld dat ik berichten op social media van drie jaar geleden makkelijk nog een keer kan plaatsen.”

Kimberley Hamilton

Ik ben op alle vlakken weer een tevreden ondernemer met veel meer rust, structuur en ruimte

Kimberley kwam in de zomer van 2023 bij me omdat ze zich een hamster voelde in zo’n alsmaar ronddraaiend rad. Ze gaf aan hard te werken voor haar klanten en dat ze non-stop aan stond. Ze wilde meer voldoening, beter haar grenzen leren aangeven en ook kijken of ze wat aan haar omzet en marketing kon gaan doen.

Uiteraard begonnen we met de uitgebreide check van haar ondernemersfundament en daaruit bleek dat de pijler systemen helemaal goed zat. Niet zo gek gezien haar achtergrond als Virtuele Assistent 😉.

De andere pijlers hadden allemaal aandacht nodig en we startten met structuur: “Mira keek letterlijk mee in mijn agenda en naar mijn planning. Omdat ik niet in blokken voor mijn klanten werkte, was ik regelmatig een soort van ‘all over the place’. Dat hebben we meteen aangepakt en gaf heel veel rust.”

In Kimberley’s leven waren er grote veranderingen gaande, waaronder een emigratie naar Curaçao. Waar ze niet alleen haar huidige business draaiende hield, maar ook een mini-resort begon: “Het feit dat ik altijd Mira had om op terug te vallen en mee te sparren was superfijn. Ze hield mij accountable en zorgde ervoor dat ik de stappen die we samen hadden bedacht ook daadwerkelijk uitvoerde. Ik stond daardoor meteen zoveel steviger in mijn ondernemersschoenen, heel fijn.”

De pijler sales & marketing was niet haar favoriete onderdeel, maar (zoals ik stiekem al vermoedde) ze bleek – zeker als het gaat om het resort – een natuurtalent te zijn. Het zat binnen no-time vol.

Eind 2024 is Kimberley bezig met alles wat we samen hebben opgezet voor haar nieuwe website voor haar dienstverlening als sparringpartner voor ondernemers: “Ik heb nu eindelijk een goed beeld wat voor soort marketing bij mij past. Eerst had ik het gevoel dat ik net als iedereen moest zijn, maar dat hoeft dus niet. Je kan je eigen manier gebruiken. En dat werkt veel beter.”

Last but not least schenkt Kimberley meer aandacht aan de pijler selfcare: “Bij mij was selfcare altijd een dingetje, iets wat ik mijzelf te weinig gaf. Nu let ik daar veel meer op; sta stil bij de mooie momenten en trakteer ik mijzelf op iets leuks. Ik ben op alle vlakken weer een tevreden ondernemer, niet meer dat hamstertje in het rad. Ik heb veel meer rust, structuur en ruimte. Ik ben niet zo heel snel meer omver te blazen.”

Freya Flach en Hanneke van de Pol

Het is ongelooflijk hoe goed Mira heeft aangevoeld dat Tine bij ons past.

Hanneke en Freya zijn gepassioneerde ondernemers, maar merkten dat hun administratieve taken steeds meer tijd en energie opslokten: “We waren zoveel bezig met facturen maken, mails beantwoorden en andere klusjes, dat er nauwelijks tijd overbleef voor wat we écht leuk vinden en waar we goed in zijn.”

De gedachte om die taken uit te besteden kwam steeds vaker voorbij, maar tegelijkertijd vonden ze het spannend: “We vroegen ons af: wat als we de controle kwijtraken? Wat als iemand anders het niet op onze manier doet?” Die twijfels zorgden ervoor dat ze de beslissing telkens uitstelden.

Totdat ze weer een hele middag kwijt waren aan facturen versturen. Toen hakten ze de knoop door: het was tijd om hulp in te schakelen.

Via een ander ondernemerskoppel hoorden ze over mijn matchingservice. “We volgden Mira ook op social media en haar verhalen spraken ons aan. Dus besloten we in gesprek te gaan.”

De uitgebreide vragenlijst bleek een belangrijk startpunt. “Het invullen daarvan hielp ons om echt helder te krijgen wat we nodig hadden en wat onze verwachtingen waren. Dat gaf al een goed gevoel.”

Hoewel ze overtuigd waren van de voordelen, bleven de twijfels:

  • “Zouden we het overzicht verliezen als iemand anders de administratie doet?”
  • “Doet een VA het wel op onze manier?”

Maar tijdens het eerste gesprek met hun nieuwe VA, Tine, verdwenen die zorgen snel. “We hadden meteen een klik. Het voelde vertrouwd, en ze begreep precies wat we nodig hadden. Al onze twijfels verdwenen als sneeuw voor de zon.”

De samenwerking met Tine bracht Hanneke en Freya precies wat ze nodig hadden:

  • Rust: “Het is ongelofelijk hoeveel ruimte het geeft om de administratie uit handen te geven. We kunnen ons nu focussen op wat we leuk vinden en waar we goed in zijn.”
  • Meer tijd: “Naast het werk hebben we nu zelfs ruimte om vrije tijd in te plannen. Dat voelde voorheen ondenkbaar.”
  • Blind vertrouwen: “Tine heeft laten zien dat ze ons bedrijf net zo serieus neemt als wij. Ze denkt snel en deelt dezelfde visie. Het is alsof ze altijd al deel uitmaakte van ons team.”

Wat Hanneke en Freya het meest waardeerden, was hoe goed de match klopte. “Het is ongelooflijk hoe goed je hebt aangevoeld dat Tine bij ons past. Qua energie, visie en snelheid van denken. Ze spreekt dezelfde taal – ondanks haar Vlaamse afkomst!”

Aartjan van Erkel

Mijn bedrijf is pas gaan lopen toen ik met Mira ging werken.

In 2009 startte onze samenwerking. Aartjan was toen een andere ondernemer: hij durfde zijn inbox nog niet eens over te dragen en had bij bijna alles een reden waarom hij het zelf moest doen: “Mira heeft me daarin opgevoed. En dat is maar goed ook – ik beantwoord e-mail soms pas na drie maanden.

Ik ben een betere ondernemer geworden van werken met Mira. Voor mezelf, maar ook naar klanten toe. Je slaat gewoon een pleefiguur als je mails niet beantwoordt en als je dingen lang laat liggen. Zo heb ik lang geopereerd hoor, maar nu weet ik dat het anders kan. Mijn unique ability als ondernemer raakt nu niet meer ondergesneeuwd door werk waar ik een hekel aan heb.”

Aartjan en ik keken ook goed naar zijn agenda: “Ik plan bewust meer vrije tijd in en dat kan ook echt, omdat ik niet alles meer zelf doe. Ik hoef die rotklussen niet meer voor me uit te schuiven en houd daardoor zomaar een dag over die ik kan gebruiken om leuke dingen te doen.”

Aartjan ervaarde een groot verschil tussen andere Online Business Managers en mij: “Het is op alle vlakken merkbaar dat ze heel veel ervaring heeft en dus niet snel in de war te brengen is. Ze heeft goede voelsprieten en pikt op wat er bij mij en in het team speelt. Vervolgens gaat Mira het gesprek aan. Ze confronteert, maar op een ontwapenende en liefdevolle manier. Dat is een waardevolle karaktertrek – zeker als je op afstand werkt. Zonder Mira zou dat veel lastiger zijn.

Ze houdt de boel bij elkaar en ziet wanneer er dingen niet werken. Ze is de beste in haar vak! Met haar samenwerken levert zoveel tijd op die ik vervolgens kan steken in werk dat per uur meer oplevert. Heel veel ondernemers doen net alsof hun eigen uren niks kosten, maar als je gewoon een realistisch uurtarief voor jezelf gaat rekenen, dan wordt duidelijk hoe waardevol het is.”

Jaleesa Wetzels

Het werken met Mira heeft me opgeleverd dat ik veel minder streng voor mezelf ben.

Jaleesa had last van een vol ondernemershoofd doordat ze parttime onderneemt en parttime in loondienst werkt. Hierdoor moet ze in een week veel schakelen van het een naar het ander.

Daarbij was ze vrij onervaren op het gebied van ondernemen, waardoor ze onzeker was en negatieve gedachten over zichzelf had: “Ik had dringend hulp nodig om wat meer rust in mijn hoofd en bedrijf te krijgen.

Gelukkig had Mira snel in de gaten waar het niet helemaal lekker loopt in mijn ondernemersfundament. Ze zegt waar het op staat, op een tactische manier met humor, wat ik heel fijn vond. Geen doekjes eromheen winden, maar meteen duidelijk.”

In het traject lag de focus eerst op selfcare en op alle negatieve gedachtes die ze over zichzelf had en alles wat ze zichzelf oplegde. Het hielp Jaleesa te weten dat veel ondernemers hiermee worstelen.

“De focus lag daarnaast op kijken naar de dingen die wel goed gaan. Ik kan het beter laten gaan als ik bijvoorbeeld niet aan alles op mijn planning toe kom, zonder me slecht te voelen over mezelf.”

We hebben ook de pijler structuur erbij gepakt. Juist omdat Jaleesa – zoals veel ondernemers – nogal tijdsoptimistisch was, kwam ze vaak in tijdnood. Of had ze een heel ontevreden gevoel over de werkweek. Ze heeft nu goed in de gaten hoe haar week realistisch ingedeeld kan worden: “De combinatie loondienst/ondernemen is soms veel en ik heb geleerd hoe ik dit beter in balans krijg in mijn weekplanning. Doordat Mira me leerde om stap voor stap bepaalde dingen aan te pakken en structuur aan te brengen, komt er vanzelf meer rust en weet ik ook hoe ik dit vast kan blijven houden.”

Dit allemaal bij elkaar zorgde er voor dat Jaleesa ging aanvoelen dat ze bepaalde dingen weer veel te moeilijk aan het maken was, terwijl het meestal helemaal niet zo ingewikkeld is. Als je hoofd meer ontspannen is, wat rustiger, leger zo gezegd, kan je namelijk beter voelen wat je lijf je te vertellen heeft. Hoor je duidelijker wat je intuïtie je meldt.

Donna Feldman

Ik heb geleerd dat de afspraken met mezelf net zo belangrijk zijn (zo niet belangrijker) dan de afspraken met mijn cliënten

Donna kwam bij me omdat ze het idee had om ook particulieren te gaan coachen. Daarbij wilde ze haar bedrijf laten groeien door wat meer aan marketing te gaan doen. We hebben eerst alles van haar bedrijf secuur in kaart gebracht m.b.v. de online checklist van haar ondernemersfundament. De pijlers selfcare en sales&marketing hadden de meeste aandacht nodig.

Donna: “Mira is mijn paar extra ogen. Voor elke online sparsessie stelde ze een aantal aandachtspunten op. Die ik uiteraard las en aanpaste waar nodig. Het is immers mijn ondernemersfundament, mijn bedrijf. Zoals Mira altijd zegt: we doen alleen dat wat nodig is en passend is.”

Zo hebben we bijvoorbeeld een uur samen letterlijk aan Donna’s website gewerkt. Ze vond het prettiger om het samen te doen. Zo had ze een paar ogen extra en mijn ervaring meteen met wat wel en niet goed werkt qua afbeeldingen en teksten.

Donna heeft heel intensief werk als ambulant begeleider. Ze kan het zich simpelweg in geen enkel opzicht veroorloven om er zelf niet 100% te ‘zijn’. Daarom hebben we veel aandacht besteed aan haar selfcare. Als Donna omvalt, valt niet alleen haar bedrijf om maar zitten ook direct haar klanten zonder support.

“Het idee om ook particulieren te coachen bleek na een aantal intensieve opdrachten die ik van Mira kreeg iets minder interessant dan ik van tevoren had bedacht. Ik liet het actieve denken en ermee bezig zijn los. Het werd namelijk een beetje schurend. Ik ben in plaats daarvan aan de slag gegaan met o.a. het aanscherpen van mijn LinkedIn profiel. Wat heel mooi was, is dat uit mijn eigen netwerk een aanvraag voor relatiecoaching kwam… Dat ging geheel organisch, geen duw- en trekwerk zogezegd. Zo kon ik toch letterlijk met deze wens aan de slag!”

Donna was blij met onze manier van praktisch online samenwerken: “Alles kreeg door middel van deze sessies echt vorm. Marketing was een groot onderdeel van mijn traject en daarin heb ik echt persoonlijke stappen kunnen zetten. Hetzelfde geldt voor selfcare. Ik heb geleerd dat de afspraken met mezelf net zo belangrijk zijn (zo niet belangrijker) dan de afspraken met bijvoorbeeld mijn cliënten.”

Ineke Hovius

“Het is me – met Mira – gelukt om op 1 januari live te gaan met mijn 2e bedrijf en website!

Ineke Hovius komt bij me in de zomer van 2021. Ze heeft op dat moment een goedlopend bedrijf, Elitel: een telefonische antwoordservice waar ik zelf jarenlang klant ben geweest: “We ondersteunen meer en meer mondzorgpraktijken. Die hebben het vaak heel erg druk, omdat aan de balie letterlijk mensen staan te wachten, terwijl intussen de telefoon gaat. Dit is heel specialistisch werk, omdat we ook verstand moeten hebben van mondzorgklachten en -vragen. Omdat ik zie dat hier heel veel potentie ligt, besloot ik Solident op te richten. En vervolgens liep ik vast in de dagelijkse drukte terwijl ik juist zo graag mijn focus op Solident wilde leggen.”

We starten onze samenwerking met de Online Checklist van haar Ondernemersfundament. Zodat we alle 5 S’en van het toekomstige fundament in beeld kregen. Hieruit bleek dat we ons zouden gaan focussen op systemen en sales&marketing: “Ik wil op 1 januari 2022 de nieuwe site live. Dan moeten ook de klanten van mijn bedrijf op de hoogte zijn en de techniek aan de achterkant helemaal klaar voor dit nieuwe bedrijf.”

Ik vind het zelf wat ambitieus, heb dat ook met haar gedeeld, maar omdat ze zelf helemaal gelooft dat het gaat lukken, beweeg ik natuurlijk mee. Ik raad haar aan te werken met het online systeem Asana. Zodat Ineke zicht krijgt op elk doel. En welke stappen er nodig zijn om daar te komen waar we willen zijn.

“Omdat Mira en ik samen Asana inrichten, zie ik dat bijvoorbeeld het op de hoogte stellen van mijn huidige klanten meer werk is dan ik dacht. Ik wil ze namelijk graag een mooi ontworpen persoonlijke brief sturen. Doordat ik alle stappen helder inzichtelijk kreeg, kon ik hier op tijd mee beginnen.”

We gaan ook aan het werk om marketinguitingen te bedenken (van de S van Sales&Marketing). Dit doen we via Zoomsessies om zo samen aan de teksten te schaven voor op LinkedIn. Omdat we een Dropboxmap delen, kan Ineke na elke sessie meteen hiermee verder.

Doordat we van tevoren door middel van de online checklist helder hadden aan welke pijlers van haar nieuwe Ondernemersfundament we moesten werken, kon Ineke zich puur focussen op dat wat echt nodig was voor haar bedrijf.

Omdat we elkaar regelmatig online troffen, kon ik mijn jarenlange marketingkennis inzetten om haar marketing nóg beter neer te zetten. Dit deden we door samen letterlijk aan haar teksten te werken.

We deelden de toegang tot haar Asana, zodat we samen precies wisten hoe dichtbij we bij de gestelde doelen zaten. Ook haar webbouwer heeft Ineke – op mijn aanraden – toegang gegeven tot Asana: zo werd de samenwerking sneller en productiever.

“Het is me gelukt om op 1 januari live te gaan met de website! Door op vaste momenten met Mira te sparren over bijvoorbeeld de inhoud van mijn klantenbrief en het neerzetten van social media berichten, was mijn hoofd altijd op tijd ‘leeg’ om weer wat anders te doen: Ik heb immers nog een bedrijf wat loopt én een kleinzoon waar ik graag een dag per week al mijn aandacht aan geef.”

Debbie van Mastrigt

Door de gesprekken met Mira kwam ik erachter dat mijn ‘purpose’ ergens anders lag. Ze hielp me niet alleen om dat inzicht te krijgen, maar ook om een nieuwe focus te vinden en een concreet plan te maken!

Debbie had een duidelijk doel voor ogen: ze wilde zichzelf opnieuw in de markt zetten, om het even deftig te zeggen. Van Virtuele Assistent naar Online Business Manager (OBM). Maar de stap om zichzelf zo naar buiten te brengen voelde spannend en lastig.

“Ik wist dat ik hier hulp bij nodig had,” vertelt Debbie. “Ik zocht een frisse blik, een stok achter de deur, iemand die me die schop onder de kont kon geven. Mira was voor mij een logische keuze.

Ik kende haar al vanuit het match-team en wist dat ze bij mij past. Het voelde als een no-brainer om haar als sparringpartner in te schakelen. Ik had er alle vertrouwen in dat zij me verder kon helpen.”

Tijdens ons samenwerkingstraject bleek dat Debbie’s oorspronkelijke doel, de stap naar OBM, niet de juiste richting was.

“Door de gesprekken met Mira kwam ik erachter dat mijn ‘purpose’ ergens anders lag. Ze hielp me niet alleen om dat inzicht te krijgen, maar ook om een nieuwe focus te vinden en een concreet plan te maken.”

Samen gingen we aan de slag met wat dan tof zou zijn om te doen aan die nieuwe richting. En om die in de wereld neer te zetten. Ik kon met haar meedenken én het hoe laten zien. Dus kwam er een duidelijk plan én kreeg Debbie de focus die ze nodig had om met vertrouwen verder te gaan.

“Mira maakt dingen die een brei zijn helder. Ze hakt het in kleine, behapbare stukken, zodat je overzicht krijgt en echt aan de slag kunt. Dat heeft me enorm geholpen om mijn nieuwe pad uit te stippelen en actie te ondernemen.”

Wat Debbie het meest waardeert aan Mira’s aanpak, is haar vermogen om complexiteit te versimpelen: “Het traject heeft me geholpen om mijn richting te vinden en mezelf opnieuw uit te vinden. Ik had dit echt niet alleen gekund. Mira stelde precies de vragen die je jezelf niet stelt, maar wel nodig hebt om verder te komen.”

De volgende stap kan zijn: lees of beluister mijn e-book ‘Dat volle ondernemershoofd’. Dan kom je erachter waarom je hoofd zo vol zit en hoe het komt dat er altijd zoveel te doen is rondom jouw corebusiness.

In mijn e-book “Dat volle ondernemershoofd – hoe het komt dat er altijd zoveel te doen” is lees je precies wat ik bedoel met een vol ondernemershoofd. Je kunt ‘m gewoon meteen downloaden en lezen via de knop hieronder.