Iedere ondernemer heeft meldingen aan staan. Met of zonder geluid. Denk nu maar aan je telefoon: als er een appje binnenkomt. Of een mail. Of een reactie op een Insta-post. Een connectieverzoek op LinkedIn.
Op je laptop: een vlaggetje onderin dat er iets gebeurd is in je inbox. Een pop-up van een afspraak. Dat er iets gewijzigd is in je gedeelde Dropboxmap.
In het ergste geval heb je ze allemaal aan staan, of misschien meer. Een kakafonie aan geluid en tekentjes op je scherm. Die allemaal je aandacht vragen, je uit je concentratie halen. Alles wil een beetje van jouw denkvermogen en waarschijnlijk ook van jouw ‘beslissingsbevoegdheid’.
Grote kans dat je er een beetje gek van wordt. Terwijl het tegelijkertijd niet raar is dat je een aantal meldingen hebt aan staan: de meeste mensen zijn bang dat ze iets belangrijks missen…
Als je eerlijk bent, is er bijna nooit iets zó belangrijk dat je het bliepje persé had moeten horen of de melding had moeten zien. Als je toch wacht op een heel belangrijk bericht, zorg dan dat je dat niet mist. En zet de rest op uit of stil.
Op deze manier zal je merken dat je minder snel afgeleid bent. Dat je concentratie beter blijft en je waarschijnlijk aan het eind van de dag ook minder moe bent. Ik ben benieuwd naar wat jij gaat ervaren, laat het me gerust weten 🙂