De ondernemers om jou heen zeggen regelmatig dat je met een Virtueel Assistent ‘moet’ gaan werken. Jou geeft het idee alleen maar stress: de chaos in je actielijstje… die moet je dan eerst organiseren, mijn hemel! (Want zowel in je telefoon, op je kladblok en half in je agenda staat er van alles). Hoe moet je hier in vredesnaam iemand in wegwijs maken? En wat zal die VA wel niet van je denken?! Je schaamt je kapot bij het idee alleen al…
Herkenbaar voor je? Dan wil ik je graag ‘onthullen’ dat van alle ongeveer 50 ondernemers met wie ik zelf heb gewerkt of die ik aan een VA heb gekoppeld niemand tot zover een online en overzichtelijke actielijst had. En dat heeft een vreugdevolle samenwerking niemand in de weg gestaan.
Blijf dus al je wensen, plannen en acties daar opschrijven waar je het nu het beste uitkomt. Als het je écht enorm in de weg gaat zitten, zal je ze vanzelf op een handiger plek zetten.
En als je gaat samenwerken met een VA, zul je samen een online actielijst creëren waar in ieder geval de VA mee uit de voeten kan. Die misschien wel ook jouw lievelingsplek wordt waar je alles noteert.
Ga dus niet eerst krampachtig met je chaotische actielijst aan de slag voordat je met een VA gaat werken: dat kan mooi de eerste actie in jullie samenwerking zijn.
P.S. Ik vind mijn eigen kladblok (gewoon met pen en papier) nog altijd erg fijn maar in de samenwerking met mijn VA gebruik ik Asana.