Ik zit in gesprek met een ondernemer. Hij vertelt over de businesscoach met wie hij heeft gewerkt en die een investering vroeg van 15.000. Naast dit bedrag heeft ook hij zeeën van tijd en energie gestoken in het maken van zijn online training.
Die nog niet helemaal af is. En die hij ook nog aan niemand heeft verkocht. Want hij zit met de marketing in zijn maag, weet niet zo goed hoe hij dit aan moet pakken. De paar berichten die hij deelde over zijn training deden namelijk niets.
“Heb je een mailinglijst aan wie je de online training kan aanbieden?”, vraag ik hem.
Stilte.
“Met minimaal 300 kwalitatief goede abonnees erop, dus mensen die écht interesse hebben in je aanbod? Heb je ook al gekeken of er vraag is naar deze online training? Willen mensen überhaupt betalen hiervoor, weet je dat?”
Stilte.
Het kan natuurlijk zo zijn dat hij niet heeft opgelet tijdens de coaching. Dat kan. Dat hij een aantal stappen per ongeluk volledig tótaal heeft overgeslagen. Waardoor het lastig wordt om zijn online training te verkopen, want hij moet eerst een aantal andere stappen zetten.
Zoals het ‘ouderwetse’ checken in de markt: marktonderzoek doen, klantinterviews houden. Zodat je weet of men ‘out there’ op jou en jouw dienst wacht.
Daarnaast wil je natuurlijk ook zeker weten dat mensen ervoor willen betalen. Ook kan het interessant zijn om na te gaan of jouw potentiële klanten überhaupt de oplossing in een online programma aangeboden willen krijgen. Of dat ze het misschien liever live doen.
De stap hierna is een gevulde nieuwsbrieflijst, dus geïnteresseerde lezers vinden. Die je dan op een gegeven moment vertelt over jouw aanbod.
Het lukt bijna geen enkele ondernemer om online trainingen puur via social media te verkopen, tenzij jouw marketingprofiel op dat van de coach in kwestie lijkt. (Van wie deze ondernemer leerde dat hij een online training moest maken die hij daarna kon gaan verkopen).
Ik kon niet anders dan deze man adviseren te starten met een nieuwsbrief. Te werken aan lijstgroei én daarna pas weer verdere stappen te zetten.