Leestijd: < 1

Leads bijhouden

Veel ondernemers die ik spreek houden niet echt een lijstje bij met daarop hun prospects, hun potentiële klanten. Soms omdat ze het nut er niet van inzien, soms omdat het lijstje wel bestaat, maar verspreid is over meerdere lijstjes.

Het hebben van een ‘potentiële klanten’ lijstje heeft als voordeel dat je ze makkelijk nog eens een korte mail kan sturen. Of weer eens kan bellen als je bijvoorbeeld een nieuw aanbod hebt. Het voordeel van de mensen op deze lijst is dat ze je al gesproken hebben, ze je al een beetje kennen en daarom dus waarschijnlijk echt door jou geholpen kunnen worden. Misschien paste jouw aanbod toen niet in hun hoofd of portemonnee, maar later wel.

Dat lijstje is zoiets simpels als een excelsheet. Met daarop een paar kolommen waarin je de handige info noteert, zoals voornaam, mailadres, wanneer je elkaar sprak en bijvoorbeeld de kern van jullie gesprek. Als je het lastig vindt om dit zelf te maken, stuur me dan even een mailtje door gewoon te antwoorden op dit berichtje. Krijg je van mij een template met de kolommen erop gemaild.

PS Het bijhouden van dit lijstje hoort bij Sales&Marketing, een van de 5 pijlers van een goed Ondernemersfundament. Als een van deze pijlers rammelt, is er grote kans dat het rommelt in je bedrijf. Ik help je graag bij het minderen laten rammelen, neem gerust contact met me op. Of lees mijn boek, zie voor meer info hieronder.

De volgende stap kan zijn: lees mijn boek “De ontspannen ondernemer – rust in je hoofd en je bedrijf”

Je leest o.a. in dit boek:
✓ Hoe je meer tijd en ruimte krijgt, zodat je je beste ideeën eindelijk kunt uitvoeren.
✓ Wat een Ondernemersfundament nou eigenlijk is, welke pijlers je nodig hebt en hoe je dat zelf al kunt gaan neerzetten
✓ Hoe je de juiste mensen vindt om je te ondersteunen, zodat jij je kan focussen op wat er echt toe doet.
✓ Hoe je aan marketing kan gaan doen die wél bij jou past.