De uitdaging van veel ondernemers ligt op het gebied van ‘zichzelf verkopen’ en zichtbaar zijn. Zeker als je coach, consultant, therapeut, trainer of adviseur bent. Het voelt vaak als het verkopen van jezelf. En daar hou je niet van. Je wilt wel heel graag mensen helpen bij hun probleem maar om nou als zo’n autoverkoper een beetje je eigen methode of training de hemel in prijzen?! Jakkes!
Ook als het gaat om marketing zie ik veel irritatie en gedoe. Mildly putted. Ik had zelfs een klant die noemde sales en marketing “een noodzakelijk kwaad”. Dat ze zichzelf in de etalage moet zetten, ieks! Terwijl ze gewoon haar klanten wilde helpen.
Het interessante is dat jouw potentiële klanten niet weten dat jij bestaat zonder dat jij jezelf laat zien. Ze zullen geen ja zeggen tegen een traject met jou, als jij niet op z’n minst een gesprek voert waarin je vertelt over wat jij kunt doen aan hun probleem.
Alleen een website hebben is niet genoeg. Met mond-tot-mondreclame kun je zeker heel ver komen én tegelijkertijd is er een grote kans dat die stroom op een gegeven moment opdroogt.
Het is dus uitermate handig om tóch aan sales en marketing te gaan doen. Niet door anderen na te doen, want wat je out there ziet, is meestal níet jouw soort van marketing, niet jouw manier van verkopen.
Je kunt echt op een manier die waardevol, echt en oprecht voelt verkopen én aan marketing doen. Ga alsjeblieft niet in zee met een business-, marketing- of ondernemerscoach aan wie je twijfelt.
Ook als de manier van waarop jij benaderd wordt in hun marketing niet jouw cup of tea is, blijf er dan alsjeblieft bij weg. Er zijn veel meer smaken van verkopen en van zichtbaar zijn op de markt, alleen zie je die waarschijnlijk nog niet. Hou voor goede voorbeelden mijn berichten in de gaten (LinkedIn en Instagram).