Heel veel van mijn klanten bruisen werkelijk van de ideeën. Een typisch ondernemerstrekje als je het mij vraagt en het geeft me veel energie om met dit soort mensen te werken. Die werkelijk om elke hoek een nieuwe kans zien.
Er zit echter ook een gevaarlijk kantje aan al die nieuwe verse mooie plannen: het zijn er keiveel en ze leiden niet allemaal perse naar meer omzet of meer leuke klanten. Is natuurlijk helemaal niet erg als je gewoon zin hebt om te doen waar je zin in hebt. Maar dan moet je klagen dat je al je eerdere plannen nooit tot volledige bloei komen ;-).
Want dat is wat er dan vaak gebeurt. En ik zie helaas ook vaak gebeuren dat er minder of geen aandacht meer is voor je huidige klanten. Terwijl de gemiddelde ondernemer weet dat het makkelijker is om nieuwe producten/trainingen te verkopen aan mensen die al klant bij je zijn.
Mijn remedie voor wilde plannen van mijn klanten en die van mezelf is simpel: ik schrijf ze op het Doen Ooit lijstje. Of hoe je de lijst ook noemt. Hij hangt heel inzichtelijk in onze samenwerkingstool Asana, kan je er altijd een idee bij zetten. Of er een afhalen. Of er met een aan de gang. Waar jij zin in hebt.
Foto © Volker de Regt