Regelmatig zie ik aan de ondernemers met wie ik werk in mijn coachingprogramma “Bouw een stevig ondernemersfundament” dat ze het even kwijt zijn als het gaat over marketing. Ze hebben bijvoorbeeld geleerd dat het goed is om een soort van onbereikbaar te zijn. Zodat je uitstraalt naar de markt dat je écht expertstatus hebt en de ‘go to guy’ bent op jouw vakgebied. Dat zou namelijk heel aantrekkelijk werken waardoor je juist toffe klanten krijgt. Dit werkt zeker voor veel ondernemers, meestal degene die deze marketing-tip heeft gegeven, maar het wil niet zeggen dat het voor jou werkt.
Want als jij lekker onbereikbaar zit te zijn op je werkkamer en intussen je groepen niet vol krijgt, denk ik dat er iets mis is. Tijdens zo’n dag samen vraag ik de ondernemer dan ook hoe hij/zij het zelf wil. Los van alles wat er geleerd is over marketing en hoe vaak en hoe onbereikbaar of wat dan ook.
Van de week werkte ik met een leuke onderneemster die ging meebewegen in wat er in haar opkwam, in haar geval ‘roepen’ dat ze tijd heeft voor leuke klanten. En ze ging zelfs zover dat ze een directe link naar haar agenda deelde online. Dat bericht hadden we die middag gepost en leverde – voor 20u dezelfde avond – 2 leads op.
Hoe gaaf dus om mee te bewegen in wat jij zelf wilt en de goeroe-regels los te laten!