Chantal Spruit geeft tijdens ons kennismakingsgesprek dat haar doelen voor de komende tijd zijn om zo min mogelijk declarabele uren aan marketing kwijt te zijn. En ze wil haar opdrachten meer kunnen richten op haar corebusiness. Dat in combinatie met specifieker zijn welke opdrachten ze wel en niet aanneemt.
We beginnen samen met het checken van haar hele ondernemersfundament. Het klopt dat het slim is om ons eerst te focussen op de pijler Sales&Marketing: “Mira geeft me voor onze eerste online sessie een uitgebreide opdracht rondom marketing en mijn bedrijfsdoelen. Nadat we mijn output hebben bekeken, ga ik aan de slag met mijn websiteteksten. Ook daarvoor kreeg ik heel gerichte opdrachten en een leidraad. Zodat ik het pagina voor pagina, stap voor stap kon aanpakken.”
Chantal is zoals veel ondernemers geneigd en gewend om alles alleen te doen. Zo heeft ze haar eigen website gebouwd. Nu loopt ze echter tegen de factor tijd aan. Ze is gewoon aan het werk voor en met haar klanten. En schrijft intussen nieuwe websiteteksten. Daarnaast wil ze meteen het uiterlijk van haar site onder handen nemen. Dat is teveel.
“Mira en ik bespreken de optie om een Virtuele Assistent voor dit doel aan te haken. We nemen door wat precies mijn wensen zijn en binnen een week is de gratis match met een van de meiden uit haar team een feit. Het scheelt me heel veel tijd dat nu iemand is die met mij meedenkt qua uiterlijk, makkelijk en snel aanpassingen doet én de teksten online zet.”
Omdat Chantal ook graag meer passende opdrachten wil hebben, nemen we haar LinkedIn profiel samen goed onder handen. We bespreken ook samen het effect van meer zichtbaar zijn op dat platform. Chantal heeft ervaren dat ze niet heel veel energie krijgt van het schrijven van blogs. Wat ze wel heel leuk vindt, is om dingen te delen uit haar vakgebied die anderen schrijven. Of te delen wat ze heeft meegemaakt op bijeenkomsten met potentiële klanten en vakgenoten. Die berichten worden ook altijd heel goed ontvangen. Chantal geeft aan dat het soms tijd technisch lastig is om naar dat soort bijeenkomsten te gaan. Daarom raad ik aan ze van tevoren in te plannen. Dan is het veel makkelijker om te gaan en dat bijvoorbeeld tijdig aan je klanten door te geven.
“Online zijn alle events te vinden waar ik graag wil zijn. Die heb ik mijn agenda gezet. En daarbij heb ik samen met Mira gekeken op welke ik eventueel spreker kan zijn. We hebben ook samen doorgesproken hoe ik nog meer uit de contacten kan halen die ik daar op doe. Door bijvoorbeeld de contactgegevens op te vragen. En zo iemand de dag erna zelf via mail of LinkedIn te benaderen. Om te voorkomen dat ik dat vergeet, heb ik meteen de ochtend na dit soort events vrij gepland in mijn agenda. Dan kan ik dit ook daadwerkelijk doen. En op die manier contact onderhouden met potentiële klanten. Én ik kan er over posten op LI. Win-win dus.”
Kijk voor meer over Chantal op https://www.deduurzaamheidsdeskundige.nl/