Laatst had ik een aantal leuke intakegesprekken met diverse ondernemers. Die graag met mij wilden werken en die ik daarom dus het aanbod stuurde van het Bouw een stevig Ondernemersfundament Programma. Dat is maatwerk, maar de inhoud van onze samenwerkvorm is voor iedereen hetzelfde (de contactmomenten enzo).
Eén ondernemer zei na het voorstel meteen ja, cool! Een ander had nog wat vragen. Helemaal prima: daar heb ik in een video antwoord op gegeven, zodat er minder ruis kon ontstaan.
Helaas bleek dat niet voldoende: ze begreep eigenlijk nog steeds niet wat ik dan voor en met haar ging doen.
Ik was even onzeker… Had ik het nu echt zo onduidelijk gemaakt? Moest ik mijn aanbod op papier anders gaan neerzetten?
Tot ik even stilstond bij het aanbod dat ik de andere ondernemer deed en wat er erg veel op leek. Zij begreep het wel in een keer en voelde een ja.
Dit ‘onbegrip’, de miscommunicatie, ontstond al vóór de samenwerking en is voor mij een rode vlag. Ik heb er meer en ik probeer er heel scherp op te letten of die vlaggetjes er zijn. Want al zijn ze soms nog zo klein of zo lichtrood, ze zijn er en ik weet uit ervaring dat een samenwerking dan niet soepel gaat lopen.
Nog een voorbeeld van zo’n rode vlag is als iemand aan het eind van het gesprek aangeeft heel snel een goed resultaat te willen. Natuurlijk werk ik samen met de klant graag naar het gewenste eindresultaat, maar ‘snel’ gaan die dingen meestal niet. Zeker niet als ik al in het intakegesprek constateer dat er met meerdere S’en van iemands Ondernemersfundament iets ‘mis’ is. Dan gaan we niet ‘ff snel’ naar het gewenste resultaat.
Het heeft een tijdje geduurd voordat ik al mijn rode vlaggen in kaart had gebracht, maar nu maakt het mijn werk een stuk makkelijker. Dus het is zeer de moeite waard om vandaag eens stil te staan bij jouw rode vlaggen. Noteer ze eens bij elkaar. Dat gaat je helpen bij het werken met en het vinden van jouw ideale cliënt, deelnemer of klant.
Deze vlaggen horen bij mij bij de S van Selfcare, een van de 5 S’en van jouw Ondernemersfundament. De andere zijn Systemen, Support, Sales&Marketing en Structuur. Als een van die pijlers wankelt, of meerdere, werkt het niet zo lekker in je bedrijf. Vaak letterlijk en figuurlijk. Ik help je graag bij het neerzetten van een stevig fundament: https://mirasaia.nl/bouw-een-stevig-ondernemersfundament/
P.S. En hoe liep het af met de potentiële klant met wie de communicatie meteen ging schuren? Ik heb haar dit eerlijk en respectvol teruggegeven. Wat ze helemaal kon begrijpen. En zo scheidden onze wegen op een prettige manier.