Vorige week schreef ik over de potentiële klant en de rode vlaggen. Nu een tip voor als je al samenwerkt met een klant waarbij de samenwerking schuurt en wringt. Waar er bijvoorbeeld veel gesprekken nodig zijn om te komen waar je wil zijn. En dat terwijl je ook een heleboel klanten hebt met wie het supersoepel loopt.
Het maakt niet wat je doet, of je nou als coach, consultant, therapeut of als VA werkt: soms ga je per ongeluk samenwerken met iemand die je het liefst ook weer kwijt bent.
Dit kan een gevoel van ‘sukkel’ geven. Of misschien wat angst, omdat er een deel van je omzet wegvalt als de samenwerking stopt. Of andere gedachten en emoties die ik hier niet noem. Dat is niet erg, het is heel menselijk. Voel wat er te voelen valt. Niets meer en niets minder.
Ga vervolgens goed bij jezelf na wat jij wilt met deze samenwerking. Als je eerlijk bent, weet je het antwoord waarschijnlijk wel en wil je afscheid nemen van je klant. Als je nog twijfelt… doe dan gewoon even niets.
Waarom zeg ik dit? Als je met al je twijfels in gesprek gaat met je klant is er een grote kans dat je je laat overhalen toch te blijven samenwerken. Zeker als je een supporter-rol hebt, raakt je klant in paniek bij het idee het zonder jou te moeten doen. En dan gaan ze je overhalen (mijn ervaring ).
Op het moment dat jij echt een interne keuze hebt gemaakt, moet je nog steeds een ongemakkelijk, spannend gesprek voeren. Maar dan zul je ervaren dat je écht wilt stoppen en dit ook duidelijk kunt communiceren.
Het lijkt me duidelijk dat je vooraf nadenkt over de alternatieven die je je klant kunt bieden. Ben je bijvoorbeeld een Virtuele Assistent, kun je alvast een collega VA vragen of die wellicht deze klant wil overnemen.
Uiteraard neem je ook een redelijke termijn van afscheid nemen voordat je de deur definitief sluit. En – heel belangrijk – geef ruimte aan de emoties van de ander in het gesprek. Die zijn misschien ongemakkelijk voor je om te zien en te horen, maar sta daar bij stil. Ga niet (zoals ik in het verleden weleens heb gedaan) als een olifant door de porseleinkast blij je oplossing aanbieden.
Hou de boodschap ook bij jezelf: jouw klant heeft er niets aan als jij nu alsnog de vuile was over haar of hem heen uitstort. Dan kan er een ander gesprek ontstaan waar niemand bij gebaat is.
Succes!