Leestijd: 2 minuten

Weer niet nuttig bezig geweest!

Je hebt een dag hard gewerkt, klapt die laptop dicht en tóch bekruipt je meteen het gevoel dat je niet nuttig bezig was! Je kan zo wel drie dingen opnoemen die je ook had willen doen en die je niet af hebt. Je had ook nog je inbox helemaal leeg willen maken, en je zou eigenlijk… GRMBL.

Grote kans dat – als je terugkijkt naar deze dag – je wél een heleboel ‘nuttigs’ hebt gedaan. Je ziet het alleen niet, omdat je in je hoofd vanochtend een ander beeld had bij deze dag. Je had je voorgenomen om 3 nieuwe blogs te schrijven, een sjabloon van je offertes te maken, je boekhouding helemaal bij te werken, de stukken lezen voor die bijeenkomst van volgende week en…

Het zou dus kunnen zijn dat je je simpelweg teveel hebt voorgenomen, waardoor je maar een deel af hebt gekregen. Veel mensen zijn nogal tijdsoptimistisch aangelegd. (Daarover meer in dit blog: https://mirasaia.nl/tijdsoptimist-2/

Wat ook aan de hand kan zijn, is dat je vergeten bent dat je denktijd nodig hebt. Denktijd is iets heel anders dan doetijd. Ik heb er uitgebreid over geschreven in mijn direct te downloaden ebook “Dat volle ondernemershoofd – hoe het komt dat er altijd zoveel te doen is” (www.mirasaia.nl/gratis). Als we uit het voorbeeld jouw te schrijven blogs nemen, is het zo dat de meeste ondernemers eerst gaan nadenken over wát ze precies willen schrijven. Je denkt na over het onderwerp zelf. Of je vraagt je af of je een tip gaat delen, een inzicht of je mening?

Als je vervolgens aan de schrijf gaat, kan het zomaar gebeuren dat je intussen nóg een onderwerp te binnen schiet. Waar je – als je niet uitkijkt – ook alvast over gaat denken. Of ook dat blog half gaat uitwerken.

Allemaal helemaal niet erg, maar hopelijk zie je nu iets beter dat je wél heel veel hebt gedaan. Veel hebt nagedacht ook en dat je daardoor keiveel werk hebt verricht, al was het misschien niet precies wat jij voor ogen had toen je aan het werk ging vanochtend.

Dat ‘niet-nuttige’ gevoel komt door het beeld wat je zelf hebt verzonnen bij wat je allemaal af had moeten hebben. Als je inziet dat dat ook maar iets is wat je zelf verzonnen hebt, is er een grote kans dat jij next time wél met een ‘ik was zo lekker nuttig bezig gevoel’ je laptop dichtklapt.

Zal ik met je meedenken?

Wil je je werk goed kunnen uitvoeren, je lekker voelen in jouw bedrijf, dan is er overzicht nodig. Dat krijg je als jouw Ondernemersfundament op orde is. Dan kun jij je echte werk doen. Datgene doen waar jij goed in bent. Dan komt er vervolgens die rust en focus waar je zo naar verlangt.

Om dit voor elkaar te krijgen is vaak lastiger dan je denkt. Ik help je er graag bij! In de vorm van Mira’s Magazine: 1 tot 2 keer per maand de nieuwste podcast, een superpraktische tip én een blog of vlog waar je écht wat aan hebt.

Laat hieronder je naam en mailadres achter, dan krijg je vanzelf de eerstvolgende mail in je inbox. Afmelden kan heel eenvoudig, via de link onderaan de e-mail.

"*" geeft vereiste velden aan

Natuurlijk ga ik zorgvuldig om met je gegevens. Meer info? Bekijk mijn privacybeleid hier.