Er zijn van die adviezen die lekker klinken, maar rampzalig uitpakken: “Maak een online training van je kennis, dan kun je passief inkomen genereren.”
En hup, je zit ineens in een programma van 12 modules waarin je leert hoe je video’s opneemt, salespages maakt en een funnel optuigt.
Klinkt slim. Tot je je training af hebt en er precies niemand koopt.
Waarom? Omdat je iets cruciaals hebt overgeslagen: je publiek.
Je hebt geen lijst. Geen bereik. Geen trouwe volgers die op het puntje van hun stoel wachten op jouw aanbod.
Maar je wordt wél de contentmolen in gesleurd, alsof dat dé heilige graal is.
Alsof je er vanzelf komt als je maar consistent genoeg publiceert.
Daar krijg ik jeuk van. En dan zeg ik het nog heel netjes.
Veel ondernemers hebben geen businessprobleem. Ze hebben een volgordeprobleem.
Ze worden in een systeem gedrukt dat past bij iemand met 10.000 mensen op de lijst, terwijl zij er net 87 hebben (inclusief hun moeder en een paar bots).
Dat zie ik ook bij ondernemers die bij mij aankloppen. Helemaal murw van het maken, pushen, posten en optimaliseren van iets wat nooit had moeten starten bij stap 4.
Wat niet gevoed werd door vraag uit de markt, maar door angst om achter te lopen.
Dus hier wat ik denk:
Eerst bereik. Dan product.
Eerst praten met mensen. Dan iets bouwen.
Eerst begrijpen wat mensen willen kopen. Dan pas automatiseren.
En ja, dat is minder sexy dan “verdien vanaf je strandbedje geld met jouw kennis.”
Maar het is wel waar.
Daar schrijf ik vaker over.
Luchtig, eerlijk en zonder stappenplan.
Je vindt het op mirasaia.nl/magazine