Er zijn veel redenen waarom een samenwerking met een VA spaak kan lopen. Maar eentje steekt er met kop en schouders bovenuit: slechte communicatie.
Laatst had ik het aan de hand in mijn match-team: De ondernemer wilde heel graag terugkoppeling van zijn VA. Of iets nou gelukt was of wanneer het werd opgepakt of wat er nog nodig was – maakt niet uit. Hij wilde gewoon een teken van leven.
Alleen… die VA dacht daar héél anders over: “Al mijn andere klanten vragen juist geen terugkoppeling. Die vertrouwen er gewoon op dat ik mijn werk doe. Die willen vooral géén extra mails of overlegmomenten. Die willen rust.”
Kortom: twee mensen, twee werelden.
De één dacht: Waarom hoor ik niks?
De ander dacht: Waarom zou ik iets laten horen?
En dan krijg je dus ruis. Wrijving. Verwachtingen die niet worden uitgesproken of niet worden gehoord. Want ja, die ondernemer heeft het vast wel eens benoemd – één of twee keer.
Maar geen afspraken gemaakt. Geen terugkerend moment. Geen duidelijkheid.
En als je dat niet snel rechtzet, groeit het uit tot iets wat simpelweg niet meer te lijmen is. Dat gebeurde hier dus ook.
Ik heb uiteindelijk gezegd: dit gaat ‘m niet worden. Jullie communiceren zó anders, dat je nu vooral bezig bent met elkaar verkeerd begrijpen. Dus heb ik een nieuwe match gemaakt (die intussen succesvol verloopt)
Toch voelt het altijd een beetje zuur. Want het had voorkomen kunnen worden met een kwartiertje extra afstemming per week. Met duidelijke afspraken. Met gewoon even vragen: Wat heb jij nodig om goed te werken voor mij? En wat heb ik nodig om jou te vertrouwen in je werk?
Je hoeft echt geen communicatiespecialist te zijn. Maar een beetje verwachtingsmanagement doet wonderen.
Want je VA is geen gedachtelezer. En jij ook niet.
Vaker dat soort nuchtere inzichten over samenwerken, delegeren en ondernemen zonder je hoofd te verliezen?
Schrijf je dan in voor Mira’s Magazine, dan kom ik af en toe langs in je inbox: mirasaia.nl/magazine