Af en toe word ik gevraagd om gast te zijn in een podcast, helemaal leuk! Ik vind het een prettige manier om ondernemers te laten ‘inzien’ dat waar ze het meest last van hebben, dat dat hun volle ondernemershoofd is. (Wil je wat podcasts terugluisteren? Dat kan via deze link.)
Ik word ook weleens benaderd of ik mijn kennis gratis op een andere manier wil delen. Wat betekent dat ik me moet voorbereiden (minimaal 1 uur). Daarna een presentatie mag maken (minimaal 3 uur) om vervolgens een uur of 2 bezig te zijn voor en met het publiek.
Jij hebt dat waarschijnlijk ook weleens aan de hand gehad. En begrijp me niet verkeerd: als je er zin in hebt, tijd voor over hebt en je aan alles voelt dat je dit echt wílt doen, be my guest.
Maar ik hoop dat je goed stilstaat bij het verschil tussen een uurtje in een podcast-opname zitten (waarvoor ik geen prep-tijd nodig heb: ik geef ‘gewoon’ antwoord op de vragen en stellingen die komen) en alle tijd en energie die bij het maken van een presentatie hoort.
Je kunt aan de ene kant denken dat zo’n presentatie een mooie kans is, zeker als er potentiële klanten in het publiek zitten. Aan de andere kant weeg ik mijn kostbare uren goed af tegen de misschien te verwachten resultaten.
Jouw tijd als ondernemer is kostbaar, dus denk en voel goed na voordat je ja zegt.
Heb je al een kant&klare presentatie liggen en is je prep-tijd nihil én voel je dat je er zin in hebt? Lekker doen!
Heb je dat niet en mag je bijvoorbeeld ook niet ‘pitchen’ (dus reclame maken voor je eigen dienstverlening of bijvoorbeeld een waardevol ebook), dan raad ik het je af.
Besteed die tijd liever aan het schrijven van wat waardevolle posts of het verder finetunen van je aanbod 🙂