Herken je dit, dat je elke dag je laptop opent en je niet precies weet waar te beginnen? Of dat je Virtuele Assistent een paar keer per week aan je vraagt wat er nog te doen is, wat ze nog voor je mag oppakken?
Je tuurt weer naar die eindeloze to-do lijst, naar die warboel aan acties. En je weet het antwoord niet… Intussen komt er alleen maar meer op je lijstje te staan in plaats van minder. In de praktijk voer je er weinig tot niets van uit. Want waar kun je je het beste op focussen? Welk plan heeft nu écht prioriteit? Of moet je gewoon je gevoel volgen?
Lastig allemaal, dus ga je aan de slag met elk nieuw idee wat in je opkomt – en dat zijn er meestal nogal wat! Zo wordt je lijst weer langer, ben jij je focus kwijt en weet je VA helemaal niet meer waar ze aan toe is en welk werk voorrang heeft.
Als je je hierin herkent, kan het handig zijn afstand te nemen van je bedrijf. Dat kan in diverse variaties, doe vooral wat bij je past. En allemaal kan natuurlijk ook 😉
- Ga elke lunch een half uur wandelen (zonder afleiding, want als je bijvoorbeeld naar een podcast luistert, gaat je brein alsnog aan en krijg je weer ideetjes)
- Sluit je ogen af en toe, adem diep en uit. Kijk dan nog eens naar je actielijstje
- Blok een dag(deel) per week voor dingen die werkelijk niets met je bedrijf te maken hebben (hobby, vrijwilligerswerk, lummelen, sport, whatever)
Je hebt vast zelf ook dit soort dingen om afstand te nemen – om er dan weer met gepaste afstand in te duiken. Succes!
P.S. In je eentje kan het soms moeilijk blijven, omdat alles zo belangrijk lijkt. Ik help je graag bij de hoofd- van de bijzaken te scheiden.