Elke ondernemer werkt wel met iemand anders samen: je hebt meestal een webbouwer/beheerder, een boekhouder/accountant en misschien houdt een fijne hulp je huis schoon. Deze mensen vallen voor mij allemaal onder de S van Support: een van de vijf pijlers van het Ondernemersfundament.
Als het rommelt in je support, bijvoorbeeld omdat je al die stukken van je boekhouder niet zo goed begrijpt of je hulp doet het toch altijd net niet hoe jij het wilt, kan het helpen om een gesprek te voeren. Waarin je aangeeft wat je wel en juist niet meer wilt.
Maar ik weet – uit eigen ervaring en ook uit gesprekken met ondernemers – dat die gesprekken niet de makkelijkste zijn. Ze doen me altijd denken aan toen je nog verkering had: het uitmaken… wat een gruwel!
Je schuift daarom het gesprek vaak voor je uit, want je moet toch ‘commentaar geven’ op iemand. Misschien heb je last van ‘ik wil het liefst door iedereen aardig gevonden worden’-gedachtes. Het kan ook zijn dat je bang bent voor wat daarna komt: misschien stopt de samenwerking wel en dan? Hoe en waar vind je een andere webbeheerder? Een nieuwe hulp?
Niets doen is altijd een optie. Of het de slimste is… vul zelf maar in. Mijn ervaring – en die van mijn klanten – is dat je het beste in gesprek kunt gaan. Het liefst zo snel als mogelijk als je je bijvoorbeeld weer irriteert aan het feit dat je webman niet tijdig die wijziging heeft doorgevoerd op je homepage.
Pakt je gesprekpartner je feedback goed op, zie je verbetering? Mooi, lekker samen doorgaan. Treedt er korte verbetering op en gaat het daarna weer als daarvoor? Dan mag je ermee stoppen. Hoe spannend dat ook is. Want doorgaan geeft meer gedoe dan een einde maken aan de samenwerking.
Ik heb een groot netwerk met daarin een goede fotograaf, de ultieme webbouwer (en onderhouder), een top accountant, een super-ontwerper en natuurlijk een prachtig team met VA’s. Ik match je graag aan goede … vul maar in – wie je dan ook maar nodig hebt. Op naar een nieuwe verkering!