Leestijd: 2 minuten

Social media, is het echt nodig?!

Het merendeel van mijn klanten komt via mond-tot-mondreclame binnen. Dit heeft me aan het denken gezet over mijn huidige inzet op social media… Hoewel dat natuurlijk een prachtig middel is voor zichtbaarheid en interactie met potentiële klanten, merk ik dat het netwerk om me heen (veel oud-klanten en ook een oud werknemer van mij) véél effectiever is!

Daarom wik en weeg ik om mijn sociale media-activiteiten op een laag pitje te zetten. Ik ben er al mee gestart, door deze zomer nog ‘maar’ 1x per week te posten op LI en Insta. Want ik vermoed dat mijn aan- (of afwezigheid) daar niet zo heel erg verschil gaat maken..

De directe aanbevelingen en persoonlijke connecties die ik via mijn netwerk krijg, leveren namelijk heel veel op. Niet alleen nieuwe klanten maar ook zorgt zo’n warme aanbeveling voor sterkere en duurzamere relaties.

Klanten die via-via bij me komen, hebben vaak al een goed beeld van mij, snappen wat ik kan en er is heel snel een vertrouwensbasis, wat de samenwerking soepeler maakt.

Door minder tijd te besteden aan social media, kan ik die energie steken in het verdiepen van mijn bestaande relaties en het uitbreiden van mijn netwerk. Als dat al nodig is… Dat is het volgende ding om over na te denken haha.

Want hoe actief moet ik me daar mee bezig houden, als dat vanzelf lijkt te lopen? Ok, misschien loopt het niet geheel vanzelf: ik onderhoud contact met veel van mijn oud-klanten, voormalig werknemers en mensen die eerder in mijn match-team zaten. Omdat het fijne mensen zijn met wie het prettig is om af en toe even te connecten. Dat voelt dus niet als werk of als een moetje, ik vind het oprecht prettig uit te reiken naar hen en te horen hoe het gaat. En dat is wederzijds voor zover ik het kan zien haha.

Daarnaast krijgt iemand een mooie beloning als ze zorgen voor een nieuwe klant. Ik hoor altijd dat ze dat niet nodig vinden, maar dat ze het wel waarderen. Ter inspiratie: ik geef iemand die mij een klant bezorgt een financiële beloning die in verhouding staat tot wat de aangebracht klant met mij gaat doen.

Die beloning geef ik in de vorm die iemand wenst. Zo mocht ik laatst een mooi bedrag overmaken naar KWF en weet ik van één oud-klant dat er een boekenplank intussen gevuld is met mooi spul dankzij ‘mijn’ bol.com bonnen 😊

Mijn weekje vrij gebruik ik om eens verder te mijmeren over of er écht meer nodig is op die sociale media kanalen. (Zeker omdat ik aan Instagram een hartgrondige hekel heb… I see possibilities!)

Weet je niet zeker wat het beste bij jou en je bedrijf past?

Of wil je gewoon sowieso eerst even overleggen met mij? Dat kan. Neem gerust contact met me op.

Jouw contactgegevens gebruik ik alleen om contact met je op te nemen. Meer info? Bekijk mijn privacybeleid hier.