Leestijd: 2 minuten

“Ikke zelluf doen”

Hoe vaak probeer je als ondernemer ‘het’ eerst zelf op te lossen? Dat gedoe met je mailsysteem – waardoor je mails niet bij iedereen aankomen. Die telkens haperende inlog als je het account op die ene site benadert – waardoor je wéér het wachtwoord opnieuw moet opvragen. De uitdagingen rondom uitbreiding van je team – doe je het wel, doe je het niet en moet je dan niet eerst zelf compleet helder hebben wat je wilt?!

Zo zijn er nog veel meer dingen te noemen waar je als ondernemer tegenaan loopt en waarbij je denkt: “ikke zelluf doen”. (Dat schijnt mijn eerste volmondige zin te zijn geweest toen ik ging praten, dus ik voel je ;-))

Het voordeel van het zelf doen is dat je hierna weet hoe het moet. Tenzij je het niet opschrijft, zoals dat wachtwoord van die ene site. Tenzij het een eenmalige actie is en je volgend jaar weer niet meer weet waar je moet kijken in je mailsysteem om het issue op te lossen. Tenzij je de eerste de beste heer of dame aan je team toevoegt en hoopt dat het goedkomt met de samenwerking.

Je leest het: ik zie weinig voordelen meer aan ‘zelluf doen’. Het is wel heel herkenbaar, omdat dat nou eenmaal vaak onze neiging is. Zeker als ondernemer. Maar 9 van de 10 keer ligt ‘het’ buiten je vakgebied. En weet je dus niet zo goed wat je aan het doen bent.

Of je hebt er geen tijd voor, je pakt het probleem toch op en loopt vervolgens hopeloos achter met je planning. En zit je weer op zondag te werken.

Het helpt enorm om even te stoppen met waar je mee bezig bent als je op een probleem stuit wat je zelf wilt oplossen. En goed bij jezelf te checken of het een heel urgent probleem is of niet. Als het niet urgent is (wat meestal niet het geval is) check je bij jezelf of jij degene bent die dit aan moet gaan pakken. Waarschijnlijk niet. Dan wordt het tijd om de hulptroepen in te schakelen.

In het geval van een haperend mailsysteem en dat inlog-gedoe is je VA de helpende hand. Of huur eenmalig een technisch type in die je met dit soort issues vooruit helpt. Als je mijmert over je team en wat er nodig is, kan het behulpzaam zijn met een collega-ondernemer van gedachten te wisselen.

Jezelf op deze manier helpen valt voor mij onder de S van Selfcare, maar ook onder die van Support. Dat zijn 2 van de 5 pijlers van een stevig Ondernemersfundament. De andere zijn: Systemen, Sales&Marketing en Structuur.

Wil je dat ik met jou meedenk over hoe je minder zelf kunt gaan doen, zodat je meer ontspannen onderneemt en de juiste mensen om je heen verzamelt? Ik help je er graag bij, bijvoorbeeld in de vorm van mijn online Checklist van je Ondernemersfundament. Kijk op https://mirasaia.nl/online-checklist-ondernemersfundament/ hoe dat in zijn werking gaat.

Op naar minder zelf doen!

Wil je weten hoe ik jou kan helpen?
Plan dan een vrijblijvend kennismakingsgesprek in.

De beste manier om erachter te komen of en hoe ik je kan helpen is door samen in gesprek te gaan.
Dat doe ik bij voorkeur via Zoom omdat we elkaar dan ook even aan kunnen kijken. Omdat ik vaak voor of met een klant aan het werk ben, is het fijn als we een afspraak inplannen.

Je kunt je gegevens via het formulier hier achterlaten. Of je appt me op (+31 (0)6 48 44 33 01) of mailt naar mira@mirasaia.nl. Ik reageer meestal binnen 2 werkdagen. Graag tot snel!

Jouw contactgegevens gebruik ik alleen om contact met je op te nemen. Meer info? Bekijk mijn privacybeleid hier.