Wat ik heel belangrijk vind in mijn leven is om niets te doen wat ik niet leuk vind. Je kunt ‘stomme dingen’ niet altijd ontlopen, maar ik doe gierend mijn best. Dat zie ik ook bij mijn klanten. Het zijn allemaal ondernemers die elke dag het liefste doen waar ze goed in zijn. Die elke dag anderen helpen met datgene waar zij zelf ook blij van worden.
Jij wilt toch ook dat de mensen met wie jij samenwerkt leuke dingen doen en blij zijn met wat ze doen? Mensen die altijd kiezen voor zichzelf, hoeveel omzet ze misschien ook kunnen krijgen met een f-klus of k-klant?
Check daarom minimaal twee keer per jaar of jouw VA het nog naar haar zin heeft. Of ze nog doet waar ze blij van wordt. Of ze taken ziet liggen die ze misschien ook wil gaan doen (of zelfs liever doet).
Mijn ervaring is dat VA’s het vaak lastig vinden om dit bespreekbaar te maken. Omdat ze je niet willen teleurstellen en ze – in de goede zin van het woord – een dienende rol hebben. Vraag dus goed door, maak een Zoom-afspraak zodat je elkaar aan kunt kijken, of nog leuker: zoek elkaar even live op.
En mocht je VA een deel of meer taken niet meer leuk vinden? Maak je geen zorgen als dit gebeurt: er zijn heel veel VA’s tegenwoordig en je kunt bijvoorbeeld met 2 VA’s gaan werken die ieder hun eigen magic doen. Of op zoek naar een nieuwe VA: ik match je graag gratis aan een goede.
Goede support is een van de vijf pijlers van het Ondernemersfundament. Als een van deze pijlers rammelt, is er grote kans dat het rommelt in je bedrijf.