Als ondernemer ben je je eigen baas en dat betekent dat je zélf je agenda in kunt delen. Wat ik vaak om me heen zie is dat niet de ondernemer de agenda bepaalt, maar de VA of de klanten of de potentiële klanten. Dat komt omdat we vaak andere zaken belangrijker vinden, bijvoorbeeld een gesprek met iemand die misschien klant gaat worden. Of de klant die ineens een groot probleem ervaart. Waardoor jij vervolgens niet meer doet wat je wilde doen. Dat geeft je vervolgens meestal een rotgevoel en zo blijft ook je actielijstje onverminderd lang.
Wat helpt is als je blokken in je agenda zet. Met bijvoorbeeld elke maandagochtend een blok waarin teamoverleg mogelijk is, of 1-op-1 overleg met klanten. En een blok op dinsdagmiddag waarin je echt niet gestoord wilt worden, omdat je dan blogs schrijft of zoiets. Of de kleine klusjes afmaakt.
Plan de blokken zo, dat je er nog mee kunt schuiven, dit is belangrijk! Dat zorgt ervoor dat je planning niet te strak wordt. De meeste ondernemers kunnen daar namelijk niet zo goed tegen. Er moet dus altijd ruimte in je agenda blijven om aanpassingen te doen. Zodat je kunt gaan doen waar je zin in hebt.
Dus voordat je nu verder gaat met scrollen: plan die blokken in je agenda. 🙂 En, indien van toepassing: stel je team en/of VA hiervan de op de hoogte.
Blokze!