Als ondernemer werk je veel IN je bedrijf (dus letterlijk bezig zijn met trainingen verzorgen, je klanten coachen, e.d.) en vaak schiet werken AAN je bedrijf erbij in. Daaronder versta ik mijmeren over een nieuwe training ontwerpen, het schrijven van een vers blog, overleg met je ontwerper over een verandering in je huisstijl, enzovoorts.
Ik begrijp van mijn klanten dat ze vaak tijd tekort komen als het gaat om werken AAN hun bedrijf. Waarschijnlijk herken je dat wel: het einde van de week nadert en je hebt nog niet gereageerd op die suggestie van je ontwerper. Of je bent met het maken van je nieuwe training nog net zo ver als vorige week…
Hier zit deels jouw volle hoofd achter: daarover schrijf ik nog eens een los blog.
(Wil je er meer over lezen, download dan het e-book “Dat volle ondernemershoofd – hoe het komt dat er altijd zoveel te doen is” via www.mirasaia.nl/gratis. Je hoeft niet je mailadres in te vullen).
Hoe je snel tijd kunt maken om te werken AAN je bedrijf is simpel. Net zoals je met jouw klanten een afspraak maakt en tijd boekt in je agenda, ga je nu tijd voor jezelf inplannen. Dit kan dus ook ‘naar de sauna’ zijn. Deze afspraken zijn net zo belangrijk als wanneer je een overleg met je ontwerper hebt ingepland. Of wanneer je een training gaat verzorgen. Geen haar op je hoofd die eraan denkt om die afspraken af te zeggen, toch?!
Je gaat met jezelf afspreken door een aantal momenten in je agenda in te plannen. Met dezelfde kleur als je werkafspraken. Zo zijn in mijn Google Calendar de afspraken met ieder ander oranje. Dus ook mijn eigen creatie-ochtenden (want zo noem ik ze). Geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om daar iets anders overheen te plannen.
En mocht er nou iets langs komen wat echt alleen op die ochtend creatijd gepland kan worden? Dan verplaats ik meteen mijn crea-ochtend naar een ander moment in de week.
Wanneer is jouw eigen tijd? Ik ben benieuwd. Laat je het me weten?