Leestijd: 3 minuten

De liefde heeft geduld

Aan mijn muur, altijd goed te zien, hangt dit ‘schilderij’. Gekregen voor mijn 46e verjaardag van mijn lief.

“De liefde heeft geduld
En haat het bitter spreken
De liefde ziet en zwijgt
De liefde dekt gebreken”

Dit doet me erg denken aan een klant van mij, ik noem haar hier even Annette. We werken samen in het programma Bouw een stevig Ondernemersfundament. Omdat – zoals ze zelf schreef – “ik wil doorgroeien, meer omzet en winst in minder tijd voor meer impact met mijn mooie dienstverlening.”

De liefde voor haar vak is groot, ze weet alles er écht alles over. En ook weet ze heel goed hoe ze het aan anderen kan overbrengen. Ze leert mensen die met het probleem kampen én de mensen om hen heen weer wat (zelf)liefde is.

De reden dat ze met programma startte was dat haar hoofd zo vol zat met plannen om haar programma’s het komende jaar te gaan promoten en verkopen, dat ze niet wist hoe en waarmee te beginnen.

“Ik liep vast op de letterlijke planning van mijn programma’s. Wanneer zal ik webinars doen? En wanneer de gesprekken? Maar ik heb natuurlijk ook nog de Q&A’s die bij het programma horen. Tegelijkertijd wil ik geen dichtgeplande agenda, teveel afspraken benauwen me”.

Ik start altijd met het checken van het Ondernemersfundament. Dus ook bij Annette. Ik checkte de 4 S‘en waaruit een goed fundament bestaat, dus Support, Structuur, Sales&marketing en de Systemen in haar bedrijf.

In eerste instantie probeer altijd ik te achterhalen waarmee we op korte termijn ruimte kunnen creëren. Want het was duidelijk dat Annettes hoofd te vol zat om goede beslissingen over haar planning te kunnen nemen.

Ik zag dat Annette veel support heeft. Ze heeft een aantal fijne mensen om zich heen die haar met allerlei werkzaamheden supporten. Ook zag ik al snel dat daar ruimte zat.

“Mira vroeg me waarom ik mijn bestaande support niet meer inzette op een manier die voor mij werkt. Daarmee sloeg ze de spijker op z’n kop. Door die vraag realiseerde ik me dat ik vaak voor mijn team denk. Ik vraag ze niet om extra werk, omdat ik denk dat ze het te druk hebben. Of dat ze die taken niet leuk vinden. En dus doe ik het zelf.

Samen met Mira heb ik gekeken wie ik van mij support-team voor welke extra werkzaamheden kan vragen. En toen ik dat vervolgens aan hen vroeg, zeiden ze allemaal ‘ja’.”

Soms zijn er helemaal geen grote aanpassingen nodig om weer ruimte in je hoofd te krijgen, zoals bij Annette. De oplossing ligt meestal heel dichtbij. En juist omdat die zo dichtbij zit, zie je de meest voor de hand liggende oplossing zelf vaak niet.

“Ik had deze oplossing zelf niet kunnen verzinnen, maar wat ben ik er blij mee! Want doordat ik al die taken niet meer zelf hoef te doen, had ik tijd om een goede planning voor mijn Sales & marketing te maken. En ook dat heb ik weer samen met Mira gedaan, waardoor er nu een prachtige en haalbare planning ligt.”

We hebben bewust niet verder gepland dan tot de zomer, omdat het leven vaak zomaar tussendoor komt en je hele planning overhoop gooit. Bovendien past het ook niet bij Annette. Zij houdt niet van een te dichtgeplande agenda.

Daarom kijkt ze nu 3 maanden vooruit. En over een paar weken kijken we langzaam weer naar de periode na die 3 maanden.

Het Bouw een stevig Ondernemersfundament programma is dus altijd maatwerk. Want geen enkele ondernemer is hetzelfde. En dus is ook geen enkel ondernemersfundament hetzelfde, al zijn de 5 S’en wel altijd nodig.

Dus loopt jouw hoofd ook over? Heb je heel veel ideeën, maar lukt het je niet om een goede planning te maken? Ik help je er graag bij in het Bouw een stevig Ondernemersfundament programma! Of lees eerst mijn boek wat helemaal hierover gaat.

De volgende stap kan zijn: lees mijn boek “De ontspannen ondernemer – rust in je hoofd en je bedrijf”

Je leest o.a. in dit boek:
✓ Hoe je meer tijd en ruimte krijgt, zodat je je beste ideeën eindelijk kunt uitvoeren.
✓ Wat een Ondernemersfundament nou eigenlijk is, welke pijlers je nodig hebt en hoe je dat zelf al kunt gaan neerzetten
✓ Hoe je de juiste mensen vindt om je te ondersteunen, zodat jij je kan focussen op wat er echt toe doet.
✓ Hoe je aan marketing kan gaan doen die wél bij jou past.