Als ondernemer heb je weinig tijd en werk je vaak samen met mensen die je ondersteunen. Een VA of bijvoorbeeld een webbouwer. Zij kunnen je werk uit handen nemen, maar soms krijg je ook het gevoel dat ze veel van je tijd kosten…
Wat kun je doen om ervoor te zorgen dat hun ondersteuning weinig energie en tijd kost? Vraag hen of ze altijd met een concreet voorstel bij je komen. Ik zal dit toelichten aan de hand van een voorbeeld:
Stel, je bent op zoek naar een ander mailsysteem voor je nieuwsbrieven. Dan zit je niet te wachten op het hele relaas over de zoektocht. Je wilt ook niet van elk systeem alle pro’s en con’s weten.
Nee, je wil dan een bericht als dit:
Ik heb Active Campaign, Zoho en Autoresponder naast elkaar gelegd. Ze lopen qua kosten niet zoveel uiteen, maar Active Campaign springt er qua goede reviews en gebruiksgemak bovenuit. Ik raad je dan ook deze aan om mee te gaan werken. Is dit ok? Ja/Nee/Anders
–> door op deze manier te communiceren hoef jij slechts:
Ja, akkoord te zeggen.
Of Nee (omdat je het niet wilt whatever)
of Anders: zoek ajb nog 1 alternatief hierbij zodat ik uit die 2 kan kiezen.
Zorg dus dat je een duidelijk systeem hebt hoe jij met de mensen die jou ondersteunen communiceert. Zodat het je daadwerkelijk veel tijd scheelt. Door ze bijvoorbeeld deze manier van communiceren aan te leren.
Systemen is een van de vijf pijlers van het Ondernemersfundament. Als een van deze pijlers rammelt, is er grote kans dat het rommelt in je bedrijf. Daarom deel ik graag deze licht verteerbare praktische tip met jou, speciaal voor ondernemers met een vol hoofd.
Enjoy!