Klanten vertellen

Arjan ter Linden
Keyquest.nl
Mira is een ideale sparringpartner: lekker praktisch en concreet.
Ik ging met Mira werken om mijn online marketing structureel op te pakken voor mijn bedrijf. Ik wilde hulp bij het zo slim mogelijk realiseren van mijn ideeën en doelen. Van denken naar doen. En dan vooral zo min mogelijk zelf doen. Ik wilde echt handig opzetten en effectief delegeren/uitbesteden.
Mira kan heel snel en to-the-point schakelen om mijn ideeën concreet te vertalen naar efficiënte en effectieve acties.
Ze was een ideale sparringpartner voor mij op het gebied van online marketing en lekker praktisch en concreet.
Snel en to-the-point ook. En leuk ook!

Evelien Merkus
evelienmerkus.nl
Ik kan het niet allemaal in mijn eentje, teamwerk is belangrijk en maakt het werk leuker. Mira heeft bij mij die knop omgezet.
Evelien was lekker druk als duizendpoot (ook wel Virtuele Assistent) en had een lekker lopend bedrijf met diverse uiteenlopende klanten. En die groei bracht ook uitdagingen met zich mee. Het werk werd te veel, de taken stapelden zich op en ze voelde dat haar rol moest veranderen: “Bij twee van mijn klanten kon ik het niet meer alleen. Ik had meer support nodig. Mira liet zich in een gesprek ontvallen dat dit hét moment kon zijn om mijn rol opnieuw neer te zetten, door bijvoorbeeld door te groeien naar Online Business Manager (OBM).”
Deze opmerking zette Evelien aan het denken: “Ik besefte dat dit een ontwikkelmogelijkheid was. Niet meer alles zelf doen, maar leren managen en taken verdelen. Dat vergt natuurlijk een investering: in tijd, geld en energie. Je moet het ook durven om uren los te laten en door te geven aan iemand anders. Maar ik zag het traject met Mira ook als een opleiding in mezelf – en dat is altijd de moeite waard.”
“Soms zat Mira op de kleinste details. Dan vertelde ik iets terloops, en zij zoomde in op wat er écht achter mijn woorden zat. Dat voelde soms vertragend, maar het zorgde er ook voor dat ik dingen ontdekte die ik anders nooit had gezien. Mira’s aanpak was precies wat ik nodig had: scherp, adviserend en met oog voor detail.”
Na een half jaar sparren pakt Evelien haar werk anders aan en kreeg meer vertrouwen in haar rol als OBM of hoe ze het zelf noemt, praktisch sparringpartner: “Ik ben door dit traject gegroeid. Dat ik niet meer alles zelf hoef te doen, geeft ruimte om te focussen op wat ik leuk vind om te doen.
Doen wat je leuk vindt is belangrijk, in alles. Zo heb ik inmiddels meerdere klanten waarbij ik dingen overlaat aan anderen. Ik kan het niet allemaal in mijn eentje, teamwerk is belangrijk en maakt het werk leuker. Mira heeft bij mij die knop omgezet. Bedankt!”

Kevin Valk
codeanlabs.com
Ik waardeer het effect van Mira’s ondersteuning het meest.
Het runnen van een startup is altijd al een uitdaging, maar na een aantal tegenslagen werd het voor Kevin extra zwaar: “Ik zat echt op een punt waar ik dacht: ik heb hulp nodig.” Tijdens het kennismakingsgesprek voelden we allebei direct een klik, ook al is Kevin geen coach of trainer (waar ik meestal mee werk). Hij runt namelijk een cybersecurity bedrijf waarmee hij security-experts helpt om efficiënter te werken en daarnaast ook bedrijven helpt om veiliger te zijn op het internet: “Mira nam uitgebreid de tijd om me te leren kennen en uit te leggen hoe ze werkt. Dat gaf me meteen vertrouwen.”
Samen gingen we eerst aan de slag met het in kaart brengen van zijn ondernemersfundament. Hieruit bleek dat het nodig was dat we bezig gingen met het stroomlijnen van Kevin’s werkprocessen en het bouwen aan meer overzicht in zijn dagelijkse werkzaamheden.
De focus lag daarna vooral op Selfcare. Onze diepgaande gesprekken waren een interessante combinatie van filosoferen over het leven tot aan het letterlijk dingen anders aanpakken voor zichzelf. Dit bood Kevin nieuwe inzichten in hoe hij efficiënter kon werken en zichzelf minder kon overbelasten: “Ik heb nu handvatten om dingen makkelijker voor mezelf te maken. Onze gesprekken waren niet alleen praktisch, maar ook inspirerend. Ik denk er nog vaak aan terug.”
Met meer rust in zijn hoofd en een duidelijker overzicht over zijn prioriteiten kan Kevin zich nu volledig richten op de verdere groei van zijn startup: Ik waardeer het effect van Mira’s ondersteuning het meest. Het is enorm fijn om iemand te hebben die onafhankelijk naar je situatie kijkt en met wie je kunt sparren. Het nadeel van praten met een partner, (goeie) vriend of collega levert meestal frictie op in de relatie en doet dat niemand goed. Het hebben van iemand die je hiermee helpt (en waar je voor betaald) is dan een geweldige oplossing!

Sanne van Zoest
alleslach.nl
Ik kan dingen nu loslaten omdat ik weet dat ze goed geregeld zijn
Toen Sanne besloot zich volledig te richten op haar bedrijf Alles Lach, voelde dat als een grote stap. Het bood ruimte om te groeien, maar bracht ook uitdagingen met zich mee: “Ik had meer behoefte aan structuur en efficiëntie. Er waren tools waarvan ik wist dat ze me konden helpen, maar door het grote aanbod was het overweldigend om te kiezen. Ik kon wel wat hulp gebruiken.”
Omdat Sanne mij al een tijdje volgde op socials en dacht dat ik precies dat bood wat ze nodig had, planden we een gesprek in. Net als veel ondernemers vroeg Sanne zich vooraf af: Moet ik dit niet gewoon zelf kunnen? Daarnaast vond ze de investering fors.
“Toen Mira en ik eenmaal in gesprek waren, merkte ik al snel hoeveel het oplevert om iemand naast je te hebben die met je meedenkt. Mira gaf me deadlines, praktische handvatten en de structuur die ik nodig had. Dat maakte het verschil.”
In drie maanden tijd werkten we samen aan het ondernemersfundament van Sanne’s bedrijf. Haar focus lag op overzicht, efficiënt werken en slimmer gebruik maken van tools.
“Een van de eerste dingen die Mira me liet doen, was werken met Asana. Dat gaf me niet alleen meer regelmaat, maar ook een plek waar ik al mijn ‘losse flodders’ kwijt kon. Alles kreeg een structuur. Dat gaf rust.”
Daarnaast zetten we in op een aantal concrete verbeteringen:
- Social media: Met de inplantool Publer kreeg Sanne een ritme in haar posts. “Ik hoef nu niet meer last-minute iets te bedenken, maar heb een overzichtelijke planning.”
- Facturatie: In plaats van losse Excel-sheets, gebruikt Sanne nu een boekhoudsysteem: “Het scheelt me zoveel tijd en frustratie.”
- Nieuwsbrief: Samen bliezen we nieuw leven in haar nieuwsbrief, waardoor ze weer actief contact houdt met haar klanten.
- Website: Sanne is intussen klaar met haar nieuwe website die beter aansluit bij haar bedrijf.
Sanne kijkt tevreden terug op de samenwerking: “Na nog geen drie maanden heb ik meer overzicht en rust in mijn werk. Ik kan dingen loslaten omdat ik weet dat ze goed geregeld zijn. Dat voelt zoveel fijner dan constant achter de feiten aanlopen.”
Ze benadrukt dat het niet alleen om de tools gaat, maar vooral om het samen sparren: “Mira dacht écht met me mee en wist precies waar ik tegenaan liep, ze hielp me echt vooruit.”

Sergio van der Pluijm
bewezeneffect.nl
De balans tussen ondersteunen en uitdagen was fijn. Mira nodigde telkens uit tot een volgende, haalbare stap. Ze levert echt maatwerk.
Ik kreeg het alsmaar drukker tot op het punt dat het gewoon niet leuk meer was. Ik realiseerde me dat ik daar zelf iets in te veranderen had, maar wist niet goed hoe! Tijdens het samenwerken met Mira vond ik het heel prettig dat ze mijn blinde vlekken van een kilometer afstand zag. Ze wist me daar op vriendelijk wijze van bewust te maken. De balans tussen ondersteunen en uitdagen was fijn. Ze nodigde telkens uit tot een volgende, haalbare stap. En het mooiste: Mira levert echt maatwerk.
Het traject heeft me opgeleverd dat ik mijn avonden en weekenden weer grotendeels terug heb. Ik laat beter los en doe minder zelf.
Tegen andere ondernemers die heel druk zijn wil ik zeggen: Gun jezelf dit, want als je aan blijft modderen betaal je uiteindelijk met je gezondheid en/of de relatie met je dierbaren. Die zijn nu eenmaal onbetaalbaar en soms is de schade onherstelbaar!
Wat ik nog wil toevoegen: Het is wonderlijk hoe veel er veranderd is, terwijl dat toch heel geleidelijk ging. Ergens had ik een soort aardverschuiving verwacht, maar het waren eerder heel veel kleine stapjes in een hele goede richting. Kortom: heel erg bedankt, ook namens mijn gezin en gezondheid… 🙂

Jacqueline van ’t Spijker &
Loes Everts
jvts.nl & loeseverts.nl
We hebben nu een stevige basis om verder te bouwen
Loes en Jacqueline, beiden ervaren ondernemers met een volle agenda en ieder hun eigen bedrijf, liepen tegen dezelfde uitdaging aan: te veel tijd kwijt zijn aan herhalende taken die energie vreten en weinig voldoening geven.
Ze wilden ruimte creëren voor hun gezamenlijke boek, maar struikelden over het gebrek aan structuur en digitale ondersteuning.
“We worstelden met overvolle agenda’s en wisten dat er iets moest veranderen,” vertelt Jacqueline. “Het was tijd om onze werkprocessen aan te pakken en hulp in te schakelen om efficiënter te werken.”
Via via kwamen Loes en Jacqueline bij Mira terecht. “Een goede verwijzing is goud waard,” zegt Jacqueline. “Want al tijdens onze eerste bijeenkomst voelde het goed. Mira stelde de juiste vragen en we hadden er vertrouwen in dat ze ons verder kon helpen.”
Het traject begon met een analyse van hun werkprocessen. Omdat Loes en Jacqueline geen gezamenlijk bedrijf hebben maar wel vaak samenwerken, was er geen kant-en-klare oplossing. Het was dus nodig met een gestructureerde aanpak en maatwerk bezig te gaan.
“Mira’s werkwijze was erg prettig,” vertelt Loes. “Ze leefde zich in, paste haar tempo aan en dacht mee over hoe dingen voor ons konden werken. Geen standaardoplossingen, maar precies wat we nodig hadden.”
Samen werkten we aan:
- Structuur in werkprocessen: Minder tijd kwijt aan herhalende taken en meer overzicht in hun samenwerking.
- Voorbereiding op een online leersysteem: Een stap richting digitale innovatie die ruimte creëert voor groei.
- Koppeling aan een VA: Ik mocht hen matchen aan een Virtueel Assistent die perfect bij hen past en hen nu ondersteunt.
Na een paar maanden sparren en aanpakken hebben Loes en Jacqueline nu een stevige basis om verder te bouwen.
Jacqueline: “Onze werkprocessen zijn overzichtelijker en efficiënter en we hebben een VA die ons ondersteunt, zodat we ons kunnen richten op wat we écht belangrijk vinden.”
Loes: “Mira’s begeleiding heeft ons niet alleen geholpen om structuur aan te brengen, zodat we ruimte kunnen maken voor onze creatieve plannen. Ze denkt met je mee en levert oplossingen die bij je passen.”

Hessel Frings
moeitelozemanager.nl
De bemiddeling door Mira bij het vinden van een nieuwe VA heeft me zoveel tijd en moeite bespaard!
Toen de Virtuele Assistent van Hessel vanwege ziekte haar werkzaamheden moest stoppen, besloot hij haar taken tijdelijk zelf op te pakken. Dat hield ‘ie anderhalf jaar vol, maar het was verre van ideaal: “Het waren taken die ik niet leuk vond, waar ik niet goed in was, en waar ik simpelweg geen tijd voor had. Op een gegeven moment wist ik: ik moet weer een VA inschakelen.”
De gedachte om zelf meerdere gesprekken te voeren met potentiële VA’s, zag hij niet zitten. Daarnaast wilde hij zeker weten dat hij iemand vond die betrouwbaar was en goed werk levert. Dus ging hij op zoek naar een oplossing die me tijd en energie zou besparen.
Via via hoorde hij over mijn gratis matchingservice en besloot een kennismaking in te plannen. Hij vond het spannend dat hij de uitkomst niet kon voorspellen. Maar echte twijfels had hij niet, hij had gelukkig vertrouwen had in mijn aanpak.
Vooraf vulde hij het intakeformulier in, waarin hij zijn wensen en verwachtingen voor de VA duidelijk beschreef. Dit is altijd een enorme tijdsbesparing: hierdoor kon ik tijdens de kennismaking direct gericht doorvragen: “Het gesprek voelde informeel en prettig en ik had al snel het idee dat ze precies begreep wat ik zocht. Binnen korte tijd kwam Mira met een match. Ik plande snel een kennismaking met de VA in, en omdat ik precies wist wat ik wilde, waren we er snel uit. Een fijn extraatje was dat Mira aangaf dat er altijd een alternatief beschikbaar is, mocht de samenwerking niet goed uitpakken. Dat gaf me een gerust gevoel.”
De samenwerking met Hessel en zijn VA is inmiddels goed op gang. Ze heeft haar maandelijkse vaste taken, en dat heeft zijn bedrijf veel rust en structuur gebracht:
- Social media op orde: Zijn kanalen worden nu consistent gevuld, waardoor de zichtbaarheid flink is toegenomen.
- Achterstallig werk opgelost: Taken die hij had laten liggen, zijn opgeruimd en afgehandeld.
- Proactieve ondersteuning: Zijn VA denkt mee, houdt overzicht en trekt aan zijn jasje als er input nodig is. Dat vindt Hessel niet alleen praktisch, maar ook motiverend.
“Het verschil is duidelijk: ik kan weer focussen op wat ik leuk vind en waar ik goed in ben, terwijl mijn VA zorgt dat alles op de achtergrond soepel loopt. De bemiddeling door Mira heeft me zoveel tijd en moeite bespaard. Het vinden van een VA die écht bij mij en mijn bedrijf past, had ik niet zo efficiënt zelf kunnen regelen.”

Roelinde Brons
solidwp.nl
We bepaalden stappen, stelden prioriteiten en werkten aan een helder plan.
Toen Roelinde bij mij kwam, liep haar bedrijf goed, maar voelde ze dat er meer structuur nodig was. Ze wilde overzicht:
- Wat gaat goed?
- Wat kan beter?
- Waar liggen mijn krachten?
- Wat kan ik nog meer uitbesteden?
Met andere woorden: het was tijd om haar ondernemersfundament opnieuw neer te zetten.
Ze vertelde me eerlijk dat ze twijfelde of ik wel bij haar paste. Ze had me in een paar podcasts gehoord en vond me daarin wat zacht en aarzelend overkomen. Toch besloot ze een kennismakingsgesprek in te plannen: “Ik geloof dat het resultaat belangrijker is dan of iemand 1000% mijn stijl is” zei ze. En gelukkig voor ons allebei besloot ze het een kans te geven.
We startten met de checklist van haar ondernemersfundament. Dat gaf haar direct inzicht in wat er speelde: “Het hielp me zien wat goed werkte en waar ik moest bijsturen.”
Daarna spraken we elkaar om de week. We bepaalden stappen, stelden prioriteiten en werkten aan een helder plan. Wat Roelinde vooral waardeerde, was dat ik niet op één ding focuste, zoals sales en marketing, maar het grotere plaatje bekeek. Alles kwam aan bod: van structuur en selfcare, tot support en systemen.
Na ons traject vertelde ze me wat het haar had opgeleverd: “Ik begrijp nu veel beter wat er speelt in mijn bedrijf. Daarnaast heb ik knopen doorgehakt over wat ik zelf wil blijven doen en wat ik wil loslaten. Ik weet nu dat ik op de goede weg zit, en dat vertrouwen heeft me een boost gegeven.”
Ik vond het geweldig om Roelinde te helpen de rust, structuur en richting te vinden die ze zocht. “Mira heeft me niet alleen praktische inzichten gegeven, maar ook vertrouwen en bemoediging. Mijn ondernemersfundament staat stevig, en ik kan nu verder bouwen aan mijn bedrijf met een helder plan en nieuwe energie.”

Jos van Boxtel
mindspringtraining.nl
Mira vond de VA die ik nodig had.
Ik heb een therapiepraktijk en trainingsbureau. Bij mijn trainingen komt de nodige administratie, organisatie en marketing kijken. Dit wilde ik zoveel mogelijk uit handen geven zodat ik me kan richten op het ontwikkelen en geven van trainingen.
Omdat de eerdere samenwerking met een VA af liep, ging ik met Mira in gesprek. Hieruit kwam naar voren dat ik meer nodig had dan een VA en daarom ging ik ook het traject Bouw een stevig ondernemersfundament volgen bij haar.
Na een paar maanden bouwen aan mijn fundament was ik klaar voor een nieuwe VA. In de matching was Mira heel open, helder en to-the-point. Ze zocht samen met mij wat ik precies nodig had en wie dat voor mij kon doen. De eerste match bleek niet de juiste te zijn. De tweede was een schot in de roos. Mira zit er bovenop om zeker te zijn dat het klopt.
De matching heeft een prettige en succesvolle samenwerking opgeleverd. Ik heb naast een gewone VA ook via Mira een tech-VA. Zij lost de technische problemen op, zodat ik daar geen tijd en energie aan kwijt ben. Ik kan me door mijn beide VA’s richten op de inhoud mijn vak.
Ben je ook op zoek naar een VA als ondernemer, dan raad ik je aan met Mira contact op te nemen. Het zal je snel duidelijk worden wat zij en haar team van VA’s voor je kan betekenen.

Alice Bekke
alicebekke-partners.nl
Praten met Mira voelt als een goed gesprek, maar altijd met inhoud. Ze werkt respectvol en met focus.
Alice’s bedrijf groeide hard, maar met een volle agenda en steeds meer taken op haar bord, werd het lastig om alles te managen: “Ik wist dat het anders kon, maar ik had simpelweg geen tijd om het aan te pakken.”
Een ondernemer die een traject bij mij had gevolgd, inspireerde haar om ook in actie te komen: “Die collega had met Mira gewerkt aan haar ondernemersfundament en daardoor meer vrije tijd gekregen. Ook is ze gaan samenwerken met een Virtuele Assistent (VA). Dat klonk als precies wat ik nodig had.”
Het traject voelde voor Alice als een combinatie van gezelligheid en resultaatgerichtheid. “Praten met Mira voelt als een goed gesprek, maar altijd met inhoud. Ze werkt respectvol en met focus.”
Samen gingen we aan de slag met de vijf pijlers van het ondernemersfundament.
Alice kreeg meer overzicht en structuur in haar werkprocessen en gaandeweg het traject heb ik haar aan een VA uit mijn match-team gematcht: “Die match is fantastisch, een hele fijne samenwerking!”
Door samen met Alice aan haar ondernemersfundament gewerkt te hebben, ziet ze veranderingen in haar werk en leven:
- Meer rust: “Ik heb nu overzicht en veel meer vrije tijd. De weekenden doorwerken is een uitzondering geworden.”
- Efficiëntie: “Ik rond mijn werk af met een tevreden gevoel en zonder constante stress.”
- Continuïteit en voortgang: “Door structureel afspraken te plannen, blijf ik gefocust en schuif ik taken minder snel voor me uit.”
Wat Alice het meest waardeert, is mijn snelle en adequate ondersteuning: “Mira reageert snel, denkt mee en kan zich goed inleven. Tegelijkertijd weet ze van doorpakken, wat zorgt voor duidelijke voortgang.”

Nanko Meiborg
fysiekzingen.nl
Ik kreeg handvatten om alles overzichtelijker te maken en processen soepeler te laten verlopen.
Toen Nanko’s bedrijf groeide, voelde dat in eerste instantie als een geweldige mijlpaal voor hem. Er waren meer workshops, nieuwe online trainingen en zijn actieve marketing zorgden voor veel werk. Maar het werd hem te veel: “Ik begon te verzuipen in mijn werk. Het werd een uitdaging om grip te houden op mijn bedrijf.”
Ik ontmoette hem op een kruispunt: hij moest werk afzeggen of zijn bedrijf efficiënter inrichten. Een gesprek met mij gaf hem nieuwe inzichten: “In plaats van meteen een Virtueel Assistent (VA) in te schakelen, stelde Mira voor om eerst mijn bedrijf te stroomlijnen. Zo zou ik meer rust krijgen en overzicht houden, en tegelijkertijd een betere basis creëren voor een toekomstige samenwerking met een VA.”
Tijdens het sparringpartnertraject werd er vrolijk door hem opgeruimd, gestructureerd en nog wat verder geautomatiseerd.
“Ik kreeg van Mira handvatten om alles overzichtelijker te maken en processen soepeler te laten verlopen. Ook pakte ik zelf stevig door. Mede door de handige projectmanagementtool Asana. Wat mij echt hielp, was de praktische aanpak van Mira. Ze gaf me waardevolle tips en hielp me met concrete oplossingen.”
Nanko heeft nu inzicht in zijn bedrijf: “Ik weet precies waar ik informatie over klanten of workshops kan vinden, zonder steeds te zoeken. Ook zijn mijn digitale bestanden geordend. Foto’s, bonnetjes, alles heeft een logische plek. Geen stress meer bij de kwartaalafsluiting.”
Last but not least heeft hij duidelijk welke taken prioriteit hebben en welke hij kan overdragen. Hij is intussen door mij gematcht aan een van de toppers uit mijn VA-team.

Eveline Roux
adhdbijvrouwen.nl
Heerlijk om dingen de hele dag te mogen inspreken/doormailen en er dan later over te sparren.
Eveline mailde me dat ze midden in een groeispurt zat met haar bedrijf, maar dat had ze niet direct in de gaten.
Ze kwam hiermee in een vervelende vicieuze cirkel terecht: meer tijd nodig hebben > langer doorwerken > vermoeider worden > minder tijd voor het gezin > minder leuke dingen doen > nog harder gaan werken enzovoort. Ze gaf tijdens ons gesprek eerlijk aan dat ze dikke vette weerstand voelde omdat ze dacht dat ze alles zelf moest doen. Ik kon haar goed uitleggen dat ik juist ben van het samendoen, het praktische, haar meenemen in het hoe. Ik zou haar niet na elke sessie achterlaten met een vat vol inspiratie en grote vraagtekens boven het hoofd.
“Ik besefte na het eerste gesprek met Mira dat ik dingen zelf deed die ik ook kon uitbesteden of die praktischer konden. Ik had er alleen geen zicht op hoe ik dat het best kon doen. Ik had een betrouwbare sparringpartner nodig. Iemand die vooral op praktisch niveau meedenkt. Ik had iemand nodig waarvan ik weet dat ze nuchter en realistisch is. Vooral niet iemand die mij een of andere vage magische formule belooft met als resultaat een omzet met zes nullen.”
Eveline gaf aan dat haar allerbelangrijkste doel was: tijd en aandacht voor gezin en familie. Voor haar bedrijf had ze er twee: tijd vrijmaken voor bedrijfsontwikkeling en een online programma ontwikkelen.
We gingen samen met de checklist voor haar ondernemersfundament aan de slag. Om haar gezinsdoel te bereiken, was het handig en belangrijk dat ze minder tijd kwijt zou zijn aan bijvoorbeeld live trainingen en coachsessies. Daar zou het ontwikkelen (en verkopen) van haar online programma heel erg bij helpen. Daar had ze op korte termijn tijd voor nodig, dus we startten met kijken naar de structuur van haar werkweek en maakten die passender/logischer, zodat ze aan de slag kon met het online programma.
“Het leuke was dat als ik iets deed wat niet handig was (iets wat mij onnodig veel tijd kostte), ik Mira dat in mijn hoofd bij wijze van spreken hoorde zeggen. Op een vriendelijke manier, dat wel. Want ze is altijd aardig en zegt de dingen weloverwogen en met respect. Ik kwam erachter dat als ik dan weerstand voelde, ik op de juiste weg was. Mira hielp mij naar de weerstand toe te bewegen en die om te zetten in iets positiefs, in plaats van ervan weg te gaan.”
Eveline had alle juiste systemen inmiddels op de juiste plek. We zagen daardoor ook dat ze al heel ver was met haar online programma, omdat ze eerder iets soortgelijks had ontwikkeld. Dat was ze alleen vergeten. Dus nu kon ze de puntjes op de i gaan zetten én intussen in haar zeer grote, besloten Facebook-groep gaan vertellen dat haar programma eraan kwam en zo al wat verkopen doen.
Na een aantal online sessies samen, met tussendoor heel gerichte opdrachten, is er bij Eveline een nieuw programma mét klanten gekomen. Ook heeft ze nu de benodigde rust en overzicht in haar bedrijf.
“Het samenwerken heb ik ervaren als een feestje! Heerlijk om dingen de hele dag te mogen inspreken/doormailen en er dan later over te sparren. Ik heb ook zo vreselijk vaak met Mira gelachen.
Het heeft me bovendien nieuwe inzichten gegeven, zoals bijvoorbeeld dat ik berichten op social media van drie jaar geleden makkelijk nog een keer kan plaatsen.”

Kimberley Hamilton
www.houseofhamilton.nl
Ik ben op alle vlakken weer een tevreden ondernemer met veel meer rust, structuur en ruimte
Kimberley kwam in de zomer van 2023 bij me omdat ze zich een hamster voelde in zo’n alsmaar ronddraaiend rad. Ze gaf aan hard te werken voor haar klanten en dat ze non-stop aan stond. Ze wilde meer voldoening, beter haar grenzen leren aangeven en ook kijken of ze wat aan haar omzet en marketing kon gaan doen.
Uiteraard begonnen we met de uitgebreide check van haar ondernemersfundament en daaruit bleek dat de pijler systemen helemaal goed zat. Niet zo gek gezien haar achtergrond als Virtuele Assistent 😉.
De andere pijlers hadden allemaal aandacht nodig en we startten met structuur: “Mira keek letterlijk mee in mijn agenda en naar mijn planning. Omdat ik niet in blokken voor mijn klanten werkte, was ik regelmatig een soort van ‘all over the place’. Dat hebben we meteen aangepakt en gaf heel veel rust.”
In Kimberley’s leven waren er grote veranderingen gaande, waaronder een emigratie naar Curaçao. Waar ze niet alleen haar huidige business draaiende hield, maar ook een mini-resort begon: “Het feit dat ik altijd Mira had om op terug te vallen en mee te sparren was superfijn. Ze hield mij accountable en zorgde ervoor dat ik de stappen die we samen hadden bedacht ook daadwerkelijk uitvoerde. Ik stond daardoor meteen zoveel steviger in mijn ondernemersschoenen, heel fijn.”
De pijler sales & marketing was niet haar favoriete onderdeel, maar (zoals ik stiekem al vermoedde) ze bleek – zeker als het gaat om het resort – een natuurtalent te zijn. Het zat binnen no-time vol.
Eind 2024 is Kimberley bezig met alles wat we samen hebben opgezet voor haar nieuwe website voor haar dienstverlening als sparringpartner voor ondernemers: “Ik heb nu eindelijk een goed beeld wat voor soort marketing bij mij past. Eerst had ik het gevoel dat ik net als iedereen moest zijn, maar dat hoeft dus niet. Je kan je eigen manier gebruiken. En dat werkt veel beter.”
Last but not least schenkt Kimberley meer aandacht aan de pijler selfcare: “Bij mij was selfcare altijd een dingetje, iets wat ik mijzelf te weinig gaf. Nu let ik daar veel meer op; sta stil bij de mooie momenten en trakteer ik mijzelf op iets leuks. Ik ben op alle vlakken weer een tevreden ondernemer, niet meer dat hamstertje in het rad. Ik heb veel meer rust, structuur en ruimte. Ik ben niet zo heel snel meer omver te blazen.”

Freya Flach en Hanneke van de Pol
zegjabijdementie.nl
Het is ongelooflijk hoe goed Mira heeft aangevoeld dat Tine bij ons past.
Hanneke en Freya zijn gepassioneerde ondernemers, maar merkten dat hun administratieve taken steeds meer tijd en energie opslokten: “We waren zoveel bezig met facturen maken, mails beantwoorden en andere klusjes, dat er nauwelijks tijd overbleef voor wat we écht leuk vinden en waar we goed in zijn.”
De gedachte om die taken uit te besteden kwam steeds vaker voorbij, maar tegelijkertijd vonden ze het spannend: “We vroegen ons af: wat als we de controle kwijtraken? Wat als iemand anders het niet op onze manier doet?” Die twijfels zorgden ervoor dat ze de beslissing telkens uitstelden.
Totdat ze weer een hele middag kwijt waren aan facturen versturen. Toen hakten ze de knoop door: het was tijd om hulp in te schakelen.
Via een ander ondernemerskoppel hoorden ze over mijn matchingservice. “We volgden Mira ook op social media en haar verhalen spraken ons aan. Dus besloten we in gesprek te gaan.”
De uitgebreide vragenlijst bleek een belangrijk startpunt. “Het invullen daarvan hielp ons om echt helder te krijgen wat we nodig hadden en wat onze verwachtingen waren. Dat gaf al een goed gevoel.”
Hoewel ze overtuigd waren van de voordelen, bleven de twijfels:
- “Zouden we het overzicht verliezen als iemand anders de administratie doet?”
- “Doet een VA het wel op onze manier?”
Maar tijdens het eerste gesprek met hun nieuwe VA, Tine, verdwenen die zorgen snel. “We hadden meteen een klik. Het voelde vertrouwd, en ze begreep precies wat we nodig hadden. Al onze twijfels verdwenen als sneeuw voor de zon.”
De samenwerking met Tine bracht Hanneke en Freya precies wat ze nodig hadden:
- Rust: “Het is ongelofelijk hoeveel ruimte het geeft om de administratie uit handen te geven. We kunnen ons nu focussen op wat we leuk vinden en waar we goed in zijn.”
- Meer tijd: “Naast het werk hebben we nu zelfs ruimte om vrije tijd in te plannen. Dat voelde voorheen ondenkbaar.”
- Blind vertrouwen: “Tine heeft laten zien dat ze ons bedrijf net zo serieus neemt als wij. Ze denkt snel en deelt dezelfde visie. Het is alsof ze altijd al deel uitmaakte van ons team.”
Wat Hanneke en Freya het meest waardeerden, was hoe goed de match klopte. “Het is ongelooflijk hoe goed je hebt aangevoeld dat Tine bij ons past. Qua energie, visie en snelheid van denken. Ze spreekt dezelfde taal – ondanks haar Vlaamse afkomst!”

Annebregt Dijkman
sherazade.nl
De samenwerking met Mira heb ik als ondersteunend ervaren. Omdat ze zowel duidelijk als actiegericht is, maar niks zomaar van me overnam.
Ik ging met Mira werken omdat ik mezelf verder wilde ontwikkelen in mijn ondernemerschap. En vooral in de transformatie van vraaggericht werken naar meer aanbodgericht werken. Ik besloot op basis van een kennismakingsgesprek met Mira mijn intuïtie te volgen en ik zat helemaal goed.
De samenwerking met haar heb ik als ondersteunend ervaren. Omdat Mira zowel duidelijk als actiegericht is, maar niks zomaar van me overnam. Concreet heeft het werken met haar me opgeleverd dat ik extra support had in een spannend jaar. Ik moest mijn ambities bijstellen en daarbij was het extra fijn om een klankbord te hebben.
Tegen andere ondernemers die zich verder willen ontwikkelen zou ik zeggen: ga een kennismakingsgesprek aan met Mira. Na dat gesprek haal je opgelucht adem en heb je weer zin in je werk. Ondernemen is hard werken, maar het is leuker en effectiever met haar erbij!

Tom Compaijen
compaijen.com
Mira dacht echt mee tijdens het matchingsproces.
Dat ik ontzettend druk was en naar mijn gevoel veel taken had die uitbesteed konden worden, was voor mij de aanleiding om met een VA te gaan werken. Mira is op zoek gegaan naar de juiste VA voor mij. Het matchings-proces heb ik als fijn ervaren. Zo vond ik het heel prettig dat Mira echt meedacht.
Ook was het fijn om te horen welke opties er allemaal zijn. Ik besteed nu een groot gedeelte van de taken uit aan mijn VA waardoor ik eindelijk weer tijd heb voor andere zaken!

Jaleesa Wetzels
Het werken met Mira heeft me opgeleverd dat ik veel minder streng voor mezelf ben.
Jaleesa had last van een vol ondernemershoofd doordat ze parttime onderneemt en parttime in loondienst werkt. Hierdoor moet ze in een week veel schakelen van het een naar het ander.
Daarbij was ze vrij onervaren op het gebied van ondernemen, waardoor ze onzeker was en negatieve gedachten over zichzelf had: “Ik had dringend hulp nodig om wat meer rust in mijn hoofd en bedrijf te krijgen.
Gelukkig had Mira snel in de gaten waar het niet helemaal lekker loopt in mijn ondernemersfundament. Ze zegt waar het op staat, op een tactische manier met humor, wat ik heel fijn vond. Geen doekjes eromheen winden, maar meteen duidelijk.”
In het traject lag de focus eerst op selfcare en op alle negatieve gedachtes die ze over zichzelf had en alles wat ze zichzelf oplegde. Het hielp Jaleesa te weten dat veel ondernemers hiermee worstelen.
“De focus lag daarnaast op kijken naar de dingen die wel goed gaan. Ik kan het beter laten gaan als ik bijvoorbeeld niet aan alles op mijn planning toe kom, zonder me slecht te voelen over mezelf.”
We hebben ook de pijler structuur erbij gepakt. Juist omdat Jaleesa – zoals veel ondernemers – nogal tijdsoptimistisch was, kwam ze vaak in tijdnood. Of had ze een heel ontevreden gevoel over de werkweek. Ze heeft nu goed in de gaten hoe haar week realistisch ingedeeld kan worden: “De combinatie loondienst/ondernemen is soms veel en ik heb geleerd hoe ik dit beter in balans krijg in mijn weekplanning. Doordat Mira me leerde om stap voor stap bepaalde dingen aan te pakken en structuur aan te brengen, komt er vanzelf meer rust en weet ik ook hoe ik dit vast kan blijven houden.”
Dit allemaal bij elkaar zorgde er voor dat Jaleesa ging aanvoelen dat ze bepaalde dingen weer veel te moeilijk aan het maken was, terwijl het meestal helemaal niet zo ingewikkeld is. Als je hoofd meer ontspannen is, wat rustiger, leger zo gezegd, kan je namelijk beter voelen wat je lijf je te vertellen heeft. Hoor je duidelijker wat je intuïtie je meldt.

Donna Feldman
SeichoSuru.nl
Ik heb geleerd dat de afspraken met mezelf net zo belangrijk zijn (zo niet belangrijker) dan de afspraken met mijn cliënten
Donna kwam bij me omdat ze het idee had om ook particulieren te gaan coachen. Daarbij wilde ze haar bedrijf laten groeien door wat meer aan marketing te gaan doen. We hebben eerst alles van haar bedrijf secuur in kaart gebracht m.b.v. de online checklist van haar ondernemersfundament. De pijlers selfcare en sales&marketing hadden de meeste aandacht nodig.
Donna: “Mira is mijn paar extra ogen. Voor elke online sparsessie stelde ze een aantal aandachtspunten op. Die ik uiteraard las en aanpaste waar nodig. Het is immers mijn ondernemersfundament, mijn bedrijf. Zoals Mira altijd zegt: we doen alleen dat wat nodig is en passend is.”
Zo hebben we bijvoorbeeld een uur samen letterlijk aan Donna’s website gewerkt. Ze vond het prettiger om het samen te doen. Zo had ze een paar ogen extra en mijn ervaring meteen met wat wel en niet goed werkt qua afbeeldingen en teksten.
Donna heeft heel intensief werk als ambulant begeleider. Ze kan het zich simpelweg in geen enkel opzicht veroorloven om er zelf niet 100% te ‘zijn’. Daarom hebben we veel aandacht besteed aan haar selfcare. Als Donna omvalt, valt niet alleen haar bedrijf om maar zitten ook direct haar klanten zonder support.
“Het idee om ook particulieren te coachen bleek na een aantal intensieve opdrachten die ik van Mira kreeg iets minder interessant dan ik van tevoren had bedacht. Ik liet het actieve denken en ermee bezig zijn los. Het werd namelijk een beetje schurend. Ik ben in plaats daarvan aan de slag gegaan met o.a. het aanscherpen van mijn LinkedIn profiel. Wat heel mooi was, is dat uit mijn eigen netwerk een aanvraag voor relatiecoaching kwam… Dat ging geheel organisch, geen duw- en trekwerk zogezegd. Zo kon ik toch letterlijk met deze wens aan de slag!”
Donna was blij met onze manier van praktisch online samenwerken: “Alles kreeg door middel van deze sessies echt vorm. Marketing was een groot onderdeel van mijn traject en daarin heb ik echt persoonlijke stappen kunnen zetten. Hetzelfde geldt voor selfcare. Ik heb geleerd dat de afspraken met mezelf net zo belangrijk zijn (zo niet belangrijker) dan de afspraken met bijvoorbeeld mijn cliënten.”

Ineke Hovius
Solident.nl
“Het is me – met Mira – gelukt om op 1 januari live te gaan met mijn 2e bedrijf en website!
Ineke Hovius komt bij me in de zomer van 2021. Ze heeft op dat moment een goedlopend bedrijf, Elitel: een telefonische antwoordservice waar ik zelf jarenlang klant ben geweest: “We ondersteunen meer en meer mondzorgpraktijken. Die hebben het vaak heel erg druk, omdat aan de balie letterlijk mensen staan te wachten, terwijl intussen de telefoon gaat. Dit is heel specialistisch werk, omdat we ook verstand moeten hebben van mondzorgklachten en -vragen. Omdat ik zie dat hier heel veel potentie ligt, besloot ik Solident op te richten. En vervolgens liep ik vast in de dagelijkse drukte terwijl ik juist zo graag mijn focus op Solident wilde leggen.”
We starten onze samenwerking met de Online Checklist van haar Ondernemersfundament. Zodat we alle 5 S’en van het toekomstige fundament in beeld kregen. Hieruit bleek dat we ons zouden gaan focussen op systemen en sales&marketing: “Ik wil op 1 januari 2022 de nieuwe site live. Dan moeten ook de klanten van mijn bedrijf op de hoogte zijn en de techniek aan de achterkant helemaal klaar voor dit nieuwe bedrijf.”
Ik vind het zelf wat ambitieus, heb dat ook met haar gedeeld, maar omdat ze zelf helemaal gelooft dat het gaat lukken, beweeg ik natuurlijk mee. Ik raad haar aan te werken met het online systeem Asana. Zodat Ineke zicht krijgt op elk doel. En welke stappen er nodig zijn om daar te komen waar we willen zijn.
“Omdat Mira en ik samen Asana inrichten, zie ik dat bijvoorbeeld het op de hoogte stellen van mijn huidige klanten meer werk is dan ik dacht. Ik wil ze namelijk graag een mooi ontworpen persoonlijke brief sturen. Doordat ik alle stappen helder inzichtelijk kreeg, kon ik hier op tijd mee beginnen.”
We gaan ook aan het werk om marketinguitingen te bedenken (van de S van Sales&Marketing). Dit doen we via Zoomsessies om zo samen aan de teksten te schaven voor op LinkedIn. Omdat we een Dropboxmap delen, kan Ineke na elke sessie meteen hiermee verder.
Doordat we van tevoren door middel van de online checklist helder hadden aan welke pijlers van haar nieuwe Ondernemersfundament we moesten werken, kon Ineke zich puur focussen op dat wat echt nodig was voor haar bedrijf.
Omdat we elkaar regelmatig online troffen, kon ik mijn jarenlange marketingkennis inzetten om haar marketing nóg beter neer te zetten. Dit deden we door samen letterlijk aan haar teksten te werken.
We deelden de toegang tot haar Asana, zodat we samen precies wisten hoe dichtbij we bij de gestelde doelen zaten. Ook haar webbouwer heeft Ineke – op mijn aanraden – toegang gegeven tot Asana: zo werd de samenwerking sneller en productiever.
“Het is me gelukt om op 1 januari live te gaan met de website! Door op vaste momenten met Mira te sparren over bijvoorbeeld de inhoud van mijn klantenbrief en het neerzetten van social media berichten, was mijn hoofd altijd op tijd ‘leeg’ om weer wat anders te doen: Ik heb immers nog een bedrijf wat loopt én een kleinzoon waar ik graag een dag per week al mijn aandacht aan geef.”

Malanca Schut
metmalanca.nl
Mira is een snelle denker, snelle doener, kort en krachtig én intelligent
Voorjaar 2021, Malanca vraagt me of ik kan helpen bij het starten van haar bedrijf. Ze zit in de beginfase: haar ontslag bij haar werkgever én inschrijving bij de KvK volgen een paar weken later. Ze heeft zich – in haar eigen woorden – eindelijk neergelegd bij het feit dat ze gewoonweg niet past in vaste organisatiestructuren. Wel wil ze zich graag blijven bezighouden met gedoe in allerlei vormen van samenwerking.
“Ik moet nog gaan starten en mijn hoofd zit vol met ideeën, woorden, zinnen, teksten. En dat zit dan vooral in mijn hoofd. Ook wel ergens in mijn laptop, maar het is een enorme brei aan woorden. Hoe kan ik de producten die ik aanbied scherp krijgen? Hoe kan ik ze beschrijven, mijn aanbod ontwikkelen en daar de juiste naam voor bedenken?”
Met Malanca kijk ik naar haar Ondernemersfundament aan de hand van de online checklist. Ook al bestaat haar bedrijf alleen nog maar in haar hoofd, het is belangrijk te weten welke pijlers er al staan en welke onze tijd en aandacht nodig hebben.
We gaan ons focussen op het structureren van alle briljante ideeën die Malanca heeft. We komen samen op een fijne locatie in Den Bosch en krijgen zo letterlijk zicht op alles in haar hoofd omdat we werken met grote vellen papier waar we alle plannen op noteren. Die we vervolgens per soort gaan uitsorteren, om daarna de prioriteiten daarin helder te maken.
De tweede pijler die aandacht nodig heeft is het hebben van een goede accountant. Een goede accountant (maar ook webbouwer, fotograaf etc) valt onder de pijler support. Via mijn netwerk heeft ze die gevonden. Dit is heel belangrijk omdat Malanca vanaf het begin meteen veel gemak ervaart bij opsturen van bonnen en facturen. Omdat een accountant alle voordelen kent als starter en je zo gewoon geen omkijken meer hebt naar het doen van je aangiftes.
“Mira is tijdens mijn startproces precies wat ik nodig heb: een snelle denker, snelle doener, kort en krachtig én intelligent. Ze biedt als ‘outsider’ wat ik hierin voor mezelf mis: kwaliteit tot ordenen en organiseren van de creatieve explosie die mijn hoofd vaak is. Het samen bouwen aan mijn Ondernemersfundament biedt orde in de creatieve chaos. Helderheid in wat ik doe en aanbied. Dat geeft veel rust.”
De laatste pijler waar Malanca en ik naar kijken is die van selfcare. Goede zelfzorg bestaat niet alleen uit leuke dingen doen na ‘werktijd’ maar ook uit goed voelen wat je wel en niet nodig hebt in je bedrijfs- en persoonlijke ontwikkeling. Malanca is een vrouw die zichzelf voortdurend ontwikkelt. Ze voelt een enorme urge om dit als startende ondernemer ook te blijven doen.
We komen erachter dat ze bij de laatste trainingen die haar geld, energie en tijd hebben gekost, er feitelijk alleen maar ging kijken hoe een ander het doet. Op zich is daar niets mis mee (beter goed gejat dan slecht verzonnen 😉) alleen gaat Malanca voorbij aan de kern van de kwestie: ze weet al superveel, ze is al jaren kundig op haar vakgebied. Meer kennis is niet perse nodig. Wel handig dat ze een aantal ondernemer-skills tot zich nam door met mij aan haar ondernemersfundament te werken. Maar nóg meer kennis om haar aanbod te kunnen verkopen, nee, dat is niet nodig.
“Aan het eind van het programma heb ik helderheid in wat ik doe en aanbied. Ik vind het ook een handige manier van werken, zoals Mira alles zo praktisch aanbiedt en aanvliegt: ik pik eruit wat ik fijn vind en nodig heb. Het helpt me enorm bij het Zelf gaan doen. Vooral dat: Doen. En grappig dat het vooral gaat om iemand anders die dat met jou doet. Dat samen maakt het krachtig.”

Debbie van Mastrigt
LuminousOnline.nl
Door de gesprekken met Mira kwam ik erachter dat mijn ‘purpose’ ergens anders lag. Ze hielp me niet alleen om dat inzicht te krijgen, maar ook om een nieuwe focus te vinden en een concreet plan te maken!
Debbie had een duidelijk doel voor ogen: ze wilde zichzelf opnieuw in de markt zetten, om het even deftig te zeggen. Van Virtuele Assistent naar Online Business Manager (OBM). Maar de stap om zichzelf zo naar buiten te brengen voelde spannend en lastig.
“Ik wist dat ik hier hulp bij nodig had,” vertelt Debbie. “Ik zocht een frisse blik, een stok achter de deur, iemand die me die schop onder de kont kon geven. Mira was voor mij een logische keuze.
Ik kende haar al vanuit het match-team en wist dat ze bij mij past. Het voelde als een no-brainer om haar als sparringpartner in te schakelen. Ik had er alle vertrouwen in dat zij me verder kon helpen.”
Tijdens ons samenwerkingstraject bleek dat Debbie’s oorspronkelijke doel, de stap naar OBM, niet de juiste richting was.
“Door de gesprekken met Mira kwam ik erachter dat mijn ‘purpose’ ergens anders lag. Ze hielp me niet alleen om dat inzicht te krijgen, maar ook om een nieuwe focus te vinden en een concreet plan te maken.”
Samen gingen we aan de slag met wat dan tof zou zijn om te doen aan die nieuwe richting. En om die in de wereld neer te zetten. Ik kon met haar meedenken én het hoe laten zien. Dus kwam er een duidelijk plan én kreeg Debbie de focus die ze nodig had om met vertrouwen verder te gaan.
“Mira maakt dingen die een brei zijn helder. Ze hakt het in kleine, behapbare stukken, zodat je overzicht krijgt en echt aan de slag kunt. Dat heeft me enorm geholpen om mijn nieuwe pad uit te stippelen en actie te ondernemen.”
Wat Debbie het meest waardeert aan Mira’s aanpak, is haar vermogen om complexiteit te versimpelen: “Het traject heeft me geholpen om mijn richting te vinden en mezelf opnieuw uit te vinden. Ik had dit echt niet alleen gekund. Mira stelde precies de vragen die je jezelf niet stelt, maar wel nodig hebt om verder te komen.”

Chantal Spruit
deduurzaamheidsdeskundige.nl
Met Mira’s gerichte opdrachten heb ik grote stappen gezet
Chantal Spruit geeft tijdens ons kennismakingsgesprek dat haar doelen voor de komende tijd zijn om zo min mogelijk declarabele uren aan marketing kwijt te zijn. En ze wil haar opdrachten meer kunnen richten op haar corebusiness. Dat in combinatie met specifieker zijn welke opdrachten ze wel en niet aanneemt.
We beginnen samen met het checken van haar hele ondernemersfundament. Het klopt dat het slim is om ons eerst te focussen op de pijler Sales&Marketing: “Mira geeft me voor onze eerste online sessie een uitgebreide opdracht rondom marketing en mijn bedrijfsdoelen. Nadat we mijn output hebben bekeken, ga ik aan de slag met mijn websiteteksten. Ook daarvoor kreeg ik heel gerichte opdrachten en een leidraad. Zodat ik het pagina voor pagina, stap voor stap kon aanpakken.”
Chantal is zoals veel ondernemers geneigd en gewend om alles alleen te doen. Zo heeft ze haar eigen website gebouwd. Nu loopt ze echter tegen de factor tijd aan. Ze is gewoon aan het werk voor en met haar klanten. En schrijft intussen nieuwe websiteteksten. Daarnaast wil ze meteen het uiterlijk van haar site onder handen nemen. Dat is teveel.
“Mira en ik bespreken de optie om een Virtuele Assistent voor dit doel aan te haken. We nemen door wat precies mijn wensen zijn en binnen een week is de gratis match met een van de meiden uit haar team een feit. Het scheelt me heel veel tijd dat nu iemand is die met mij meedenkt qua uiterlijk, makkelijk en snel aanpassingen doet én de teksten online zet.”
Omdat Chantal ook graag meer passende opdrachten wil hebben, nemen we haar LinkedIn profiel samen goed onder handen. We bespreken ook samen het effect van meer zichtbaar zijn op dat platform. Chantal heeft ervaren dat ze niet heel veel energie krijgt van het schrijven van blogs. Wat ze wel heel leuk vindt, is om dingen te delen uit haar vakgebied die anderen schrijven. Of te delen wat ze heeft meegemaakt op bijeenkomsten met potentiële klanten en vakgenoten. Die berichten worden ook altijd heel goed ontvangen. Chantal geeft aan dat het soms tijd technisch lastig is om naar dat soort bijeenkomsten te gaan. Daarom raad ik aan ze van tevoren in te plannen. Dan is het veel makkelijker om te gaan en dat bijvoorbeeld tijdig aan je klanten door te geven.
“Online zijn alle events te vinden waar ik graag wil zijn. Die heb ik mijn agenda gezet. En daarbij heb ik samen met Mira gekeken op welke ik eventueel spreker kan zijn. We hebben ook samen doorgesproken hoe ik nog meer uit de contacten kan halen die ik daar op doe. Door bijvoorbeeld de contactgegevens op te vragen. En zo iemand de dag erna zelf via mail of LinkedIn te benaderen. Om te voorkomen dat ik dat vergeet, heb ik meteen de ochtend na dit soort events vrij gepland in mijn agenda. Dan kan ik dit ook daadwerkelijk doen. En op die manier contact onderhouden met potentiële klanten. Én ik kan er over posten op LI. Win-win dus.”

Patricia Braat
bteken.nl
Samenwerken met Mira zorgde voor ruimte in mijn hoofd en flow in mijn werkzaamheden
In februari 2021 hebben Patricia en ik een gesprek over haar bedrijf. Ze geeft aan dat ze met veel dingen tegelijk bezig is. Ze heeft al jaren geen acquisitie hoeven doen, klanten komen als vanzelf op haar pad, maar ze mist structuur. Ze wil heel graag minder uurtje-factuurtje werken en haar eigen ontwikkelde training aan de man brengen.
“Ik heb duidelijke doelen voordat Mira en ik aan het werk gaan: zo wil ik graag meer trainingen gaan geven. Daarbij wil ik meer abonnees op mijn podcast “Ambtenaren zijn net mensen”. Kortom: werk aan de winkel!”
We gaan eerst samen alle 5 pijlers na van haar ondernemersfundament. Zodat we heel inzichtelijk krijgen welke aandacht nodig hebben en welke we met rust kunnen laten. Omdat ze nu heel succesvol is in processen begeleiden in gemeentes, is het slim om aan de pijler sales & marketing te werken. Haar netwerk kent haar immers als iemand die binnen gemeentes meewerkt aan veranderingen, maar nog niet als de ‘go to woman’ waar het gaat om ambtenaren veranderkracht aan te leren.
Patricia gaat dus aan de slag met het herschrijven van haar profiel op LinkedIn. Ook gaat ze heel gericht blogs schrijven over dit onderwerp. Natuurlijk komt er ook een mooie pagina over haar training.
“Mira biedt altijd ruimte voor al mijn vragen. Daarbij denkt ze mee én leest ze mee. Ze stelt ook positief kritische vragen waardoor ik ‘dieper’ kwam, verder kwam bijvoorbeeld met het schrijven van mijn blogs”.
We werken aan nog 2 pijlers: structuur en support. Er was structuur nodig in haar werkweek, omdat Patricia tijdens onze samenwerking o.a. afstudeerde en natuurlijk ging haar gewone werk ook door. Voor al die kleine dingen op haar actielijst – die allemaal buiten haar corebusiness vallen – heb ik haar gratis gematcht aan een van de Virtuele Assistenten in mijn team.
“Mira heeft me daadwerkelijk geholpen met de volgende stappen in mijn bedrijf en alle randzaken die daarbij komen kijken. Ze heeft op een constructieve manier met mij meegedacht en weer structuur in de chaos gebracht. Ook kan ik door de komst van mijn VA veel van mijn werkzaamheden uitbesteden. Het samenwerken met Mira zorgde voor ruimte in mijn hoofd en flow in mijn werkzaamheden.

Yvonne van Iersel
stresslooswerken.nl
Het belangrijkste: de eerste drie deelnemers hebben zich aangemeld voor de training.
Wat geweldig is: Mira denkt mee op alle niveaus. En speciaal voor mij: ik kan dubben over van alles. In 1 gesprek met haar hakten we verschillende knopen door, waar ik anders nog een paar weken/maanden over heen en weer had kunnen twijfelen. En na die knoop (bijvoorbeeld over titel, marketingmanieren, doelgroep) hoefde ik er ook helemaal niet meer over na te denken, hup het was besloten en goed.
Mira heeft verstand van ondernemen, marketing, klanten, werving, systemen, teksten, structuur, en spreekt je als nodig ook nog eens liefdevol toe. Ze zegt regelmatig: nee Yvonne, dat lijkt me geen goed idee, zou ik niet doen. Nu geen podcast, nu geen boek. Heerlijk, dat heb ik nodig.
En ze heeft specialisten VA’s die iets kunnen oplossen of korte praktisch klussen kunnen overnemen, daar heb ik ook gebruik van gemaakt!
Nu, aan het eind van dit traject, staat de opzet van de jaargroep in de steigers, het marketingplan is in uitvoering, tussen neus en lippen door website doorgenomen, afsprakensysteem geïntegreerd, over naar een digitale agenda, marketingteksten zijn gecheckt, filmpjes opgenomen en gefeedbackt, een grote digitale opruimactie gedaan, LinkedIn gecheckt, en zo kan ik nog even doorgaan.
Tegen andere ondernemers die liggen te dubben zou ik zeggen: Werk met Mira samen.

Françoise Arends
françoise.online
Mira was positief kritisch en een beetje streng – precies wat ik nodig had
Toen Françoise nadacht om eventueel haar eigen onderneming te starten, wist ze dat ze een sterke basis nodig had. Tijdens het kennismakingsgesprek werd meteen duidelijk waar ze tegenaan liep: ze had behoefte aan structuur en richting.
Vanaf het begin voelde ze een klik: Françoise wilde iemand die haar niet alleen aanmoedigde, maar ook kritisch meedacht en haar uitdaagde: “Mira was positief kritisch en een beetje streng – precies wat ik nodig had!”
Doordat ze startte met de uitgebreide online check van haar Ondernemersfundament, kreeg ze niet alleen zelf inzicht in wat ze nodig had, maar konden we tijdens onze samenwerking ook direct de kern raken.
Françoise’s onderneming staat – aan het eind van 5 maanden samenwerken – als een huis. Haar website is helemaal af, haar LinkedIn- en Instagramprofiel zijn professioneel en duidelijk. Ze heeft professionele foto’s laten maken om haar uitstraling nog sterker neer te zetten. Waar Françoise eerder worstelde met zichtbaarheid, post ze nu regelmatig op haar socials en straalt ze professionaliteit en vertrouwen uit.
Het allermooiste? Haar eerste klanten hebben haar al gevonden en zijn heel blij met de positieve waarde die ze levert in de samenwerking. Daarnaast weten steeds meer mensen Françoise te vinden: “Ik ben niet langer alleen maar bezig met bouwen; ik run mijn bedrijf vol zelfvertrouwen. Ik krijg vanuit mijn netwerk en klanten terug dat ik lekker actief ben in het naar buiten treden en het trotse gezicht ben achter mijn kersverse onderneming. Het straalt allemaal kwaliteit, professionaliteit en vertrouwen uit.”
Françoise heeft niet alleen een bedrijf opgebouwd, maar ook zichzelf als ondernemer neergezet. En dat is de grootste winst van allemaal.

Mijke Zeegers
praktijk42.nl
Het kan makkelijker en Mira weet hoe.
In 2023 startte ik mijn praktijk voor lichaamsgerichte therapie en ik had veel weerstand op het online zoeken naar cliënten. Omdat Mira op mijn opleiding les had gegeven over het opstarten van je eigen bedrijf, wilde ik met haar zoeken naar mogelijkheden om mijn praktijk te laten groeien, zonder dat ik bijzonder actief moest zijn op Facebook, Insta of LinkedIn.
Ik wist dat Mira mij zou begrijpen, omdat ze al eerder met therapeuten heeft gewerkt en ik wist al dat ik haar een fijn mens vond. Mijn eyeopener was dat je niet alleen werkt IN je bedrijf maar ook AAN je bedrijf.
Samen online werken met Mira via Zoom, het contact met haar andere klanten tijdens de online bouwmomenten, de opdrachten die ik moest doen én de vele tips en trucs hebben me meer rust en vertrouwen gebracht!
Tegen elke ondernemer die soms gedoe ervaart in zijn of haar praktijk of bedrijf, wil ik zeggen: Het kan makkelijker en Mira weet hoe.