Het gaat niet om marketing.
Als ondernemers zeggen: “Ik heb hulp nodig met marketing,” bedoelen ze dat zelden.
Ze bedoelen:
“Ik weet niet wát ik moet delen.”
“Ik post of 3x per week en dan weer 3 maanden nix.”
“Ik wil aan marketing doen die meer bij mij past maar weet niet hoe.”
Ik hoor het vaak als ik een online kennismaking heb met een ondernemer. Aan het begin gaat het over zichtbaarheid, content, “iets met marketing”.
En na tien minuten hebben we het over iets heel anders. Over een vol hoofd.
Over hoe alles tegelijk lijkt te moeten. Over de zoektocht naar de juiste tools om je bedrijf wat professioneler te maken.
Marketing is zelden de echte uitdaging.
Het is wél het deel van je bedrijf waar de onrust het eerst zichtbaar wordt. Als de planning wankel is, de structuur hapert of je energie laag is, stokt daar als eerste de marketing.
Want het vraagt denkruimte, keuzes en ritme: precies wat er op zo’n moment ontbreekt.
Toch voelt marketing vaak als de logische plek om er iets aan te gaan doen. Want wij ondernemers DOEN graag dingen. Ook omdat je hoopt dat als dát beter loopt, de rest vanzelf meekomt.
Helaas dat werkt zelden zo.
Marketing is geen los project dat je even kunt uitbesteden. Het hangt samen met alles in je business: je structuur, je systemen, je support, je selfcare. Als die per ongeluk niet op orde zijn, blijf je trekken aan het spreekwoordelijke dode paard.
Dus als je niet vooruit lijkt te komen in je sales&marketing, kijk dan eerst verder. Niet naar je – al dan niet ontbrekende – tools of planning, maar naar wat eronder schuurt.
Waar zit de ruis? Wat vraagt aandacht?
Vaak is er niet méér marketing nodig, wel meer rust en overzicht.